Farmville leert social-media hype een lesje

20-12-2011 09:15

De ‘bubble’ van deze tijd is, zoals trouwe DeJaap-lezers wel weten, nog veel meer dan die rond het begin van de eeuwwisseling een kwestie van mediahype. Daar waar investeerders echt wel (een beetje) iets geleerd hebben over de technologie-industrie, zien verschillende media nog graag een bubble als het ergens succesvol staat. Deze zijn de afgelopen week op hun plaats gezet door boerderijspelmaker Zynga, die eindelijk hun spraakmakende gang naar de beurs maakten. De beursgang viel, zoals verwacht, tegen en wie daar de overduidelijke tegenspraak in ziet mag nu verder gaan voor de koelkast. Het is dan wel zo dat de verwachtingen inmiddels flink opgestuwd waren, aan de andere kant stonden mensen het hele afgelopen jaar al te wijzen op de cijfers en achtergronden van Zynga. Niet dat het bedrijf niet zijn plaats in de online-game wereld inmiddels wel heeft verworven, maar een “sky-high” verwachting was toch eigenlijk op niets gebaseerd. Dan kan een beursgang alleen maar tegenvallen voor diegenen natuurlijk, en dat is dus ook precies wat er gebeurde. Move along, nothing to see here.

Facebook games
Niet alleen bevindt Zynga zich in de hoogst volatiele online-games markt, ze probeert daar ook nog eens een plaats te verwerven door hoog in te zetten op Facebook. Pas sinds een tijdje slaat ze haar vleugels uit en kun je bijvoorbeeld het mobiele Words with friends spelen. Dat ze in staat zijn op meerdere platformen hun spellen uit te (gaan) brengen geloven we wel, maar het staat wel vast dat zo’n grote aanwezigheid op één platform altijd een risico is, ook al is het Facebook. Wanneer u bij het woordenlegspel denkt “bestond er niet al…” dan klopt dat inderdaad en dat is het volgende probleem van het bedrijf: ze zijn niet bijster origineel.

Voor wie er niet zo in thuis is: kijkt en huivert hoe veel sommige facebookspellen van diverse fabrikanten op elkaar lijken. En het is echt niet zo dat iedereen het dominante Zynga kopieert: van alle kanten lijkt er sprake van stevig jatwerk. Rechtszaken worden dan wel uitgevochten en gewonnen, maar dat kan niet verbloemen dat we hier te maken hebben met een hoog-competitieve en bijzondere markt waarin er nog niet een ‘top-dog’ (pun intended) is. Het is een overwinning voor Farmville-maker dat ze langzaam als grootste uit deze games-oersoep tevoorschijn komt, de vraag is echter of dat nu al een “sky-high IPO” zou rechtvaardigen.

Geen tegenvaller
De beursgang van Zynga was de grootste sinds Google, ‘geen kattenpis’ voor een maker van bizarre spelletjes, daarvoor verdienen ze een hoop waardering. Het vreemde is dat ze door een deel van de marketinggoeroes nog hoger werden ingeschat dan ze eigenlijk zaten. De kritieken op de dit jaar matige ontwikkelingen, tot zelfs vlak voor de beursgang hadden deze mensen tot nadenken moeten stemmen: het is goed, maar is het wel zó goed? En een beursgang uitstellen is altijd -1, zou je zeggen, de soms dubieuze manier van omzet genereren bij de start van het hele bedrijf tellen we dan nog niet eens mee. Het blijft een beetje “beursvoorspellen van de koude grond”: maar zou u met zoveel twijfel op een exploderende beurskoers bij de introductie durven hopen?

De mineurstemming die Zynga nu bij een deel van het publiek teweeg heeft gebracht zou wel eens door kunnen klinken in de beursgang van andere bedrijven. (Hallo, Facebook!) Het is te hopen dat het er slechts voor zorgt dat we de feiten zien zoals ze zijn: er is helemaal geen bubble aan het knappen (of een nieuwe aan het ontstaan (?)) we zagen slechts een terechtwijzing van diegenen die dachten dat ze het spel uit ’99 wel opnieuw konden spelen. Uiteraard zal het niemand verbazen als de hypers van weleer door hun tranen nu beginnen over de teloorgang van nu. Denkt u dat uw DeJaap-redacteur soms wat negatief is over “leuke nieuwe dingen”, het zijn dit soort wolven die in het bos samen de innovaties om zeep huilen.