Business

Brulding van de Week: ‘Auwto’s’

23-12-2011 13:00

Leen Steen stelde een week geleden wat prangende vragen over auwto’s op DeJaap. Uit zijn column bleek overduidelijk dat hij onvoldoende van blik houdt. Ook de op Asfalt met tegenzin honderddertig scheurende Reinier van der Hulst een paar dagen geleden, is liefdeloos naar zijn wielen toe. Bovendien geven beiden het overal de schuld van. Met de tien kilometer per uur dat we nu hier en daar wat sneller mogen, zou de auwto nog meer op zijn geweten krijgen. Kortom, tijd voor deze blikminnende supersnuiver om de berg vuige leugens van de twee dolende dwalen te weerleggen. Dit kan hier en daar wat ongenuanceerd overkomen.

Ik hoop Reinier eveneens antwoord te geven middels de vragen van Leen. Leen schreef,

Kan iemand mij uitleggen waarom auto’s nog altijd standaard worden gebouwd met een motor die veel harder kan dan de maximum toegelaten snelheid?

Ik vind motorblokken van sexy graniethard titanium ook veel geiler dan het relatief zachte aluminium waar de meeste nu van gebouwd worden. Titanium is echter peperduur dus heb je slap alu onder de kap. Of roestend ijzer als je een oudje hebt. Toch begrijp ik je vraag Leen. Je repte van zo’n schattig C-Kadettje (1978). Geen 115 pk GT/E neem ik aan. Het ijzer van het C-instapmodel leverde rond de 55 pk, verbruikte 1:12 a 1:14 en was goed voor 145 km/u. Voor minder dan 90 pk haal je tegenwoordig je neus op bij een kleine middenklasse instapper. Deze haalt daar plusminus 170 km/u mee en verbruikt gemiddeld tussen de 1:14 en 1:18 (op benzine). Dit kun je gezien de toegestane en praktisch haalbare maximum snelheden een pk-overkill noemen, wat het deels ook is. Zeker met meer dan 90 pk. Je kunt de overkill gebruiken voor het TopGear gevoel. Of..om stil en zuinig met weinig toeren beschaafd 120-130 km/u te kruisen. Voor zo’n snelheid moest het ijzeren C-Kadettje lawaaiig ploeteren en zat 1:14 er niet meer in.

Titanium

Kan iemand mij uitleggen waarom een auto standaard met een claxon wordt uitgerust die, zodra je er daadwerkelijk mee gaat toeteren,  je een boete van 180 euro oplevert?

Zo’n boete krijg je alleen als je de claxon oneigenlijk gebruikt. Om debiel de aandacht van vrouwelijk schoon te trekken bijvoorbeeld, zou 360 euro boete het instaptarief moeten zijn.

Waarom klinkt muziek uit je autoradio van 200 euro lekkerder dan over je 2000 euro kostende hifi-installatie?

Omdat je in een prima klankkast zit.

Over overkill gesproken

Waar komt dat gevoel van vrijheid vandaan als je dagelijks dezelfde tien tot 50 kilometer asfalt ziet? Ha, een file: gezellig!

De auto sluit veel beter aan bij je instincten. Best een lang en gecompliceerd verhaal maar in het kort: je zit in je eigen territorium zonder onuitgenodigde indringers die ongedeo’d met een knoflookmeur tegen je aanschurken. Niet geheel onbelangrijk, je vertrekt wanneer jij dat wilt. Jij hebt de controle over je mobiliteit. Al was het maar gevoelsmatig. De file’s zijn wel balen, maar de (gevoelsmatige) voordelen blijven opwegen tegen de nadelen van het openbaar vervoer.

[-]En niet te vergeten die paar duizend vroegtijdig aan longemfyseem bezwijkende fijnstofinhaleerders die niet de sjoege hebben wat verder van de feestelijk verlichte achtbaan des doods te gaan wonen.

Je praat correct na Leen. Zoals velen. Meten is weten. Wat ze bij het CBS betrouwbaar verzamelen. De auto, met name de personenauto, stoot veel minder narigheid uit dan vroeger. Op CO2 na, mocht je dit als ernstige viezigheid beschouwen. Het Fijnstof (PM10) argument is kul, kunstmatig opgevoerd met nieuwe (EU) normen waardoor sommige stedelijke gebieden op papier ineens ongezonder werden.

‘Feitelijke’ uitstoot personenauto x miljoenen kilo’s, met het totaal aan stationaire en mobiele bronnen tussen haakjes als referentie (NEC/IPCC genormeerde gegevens). Bron: CBS.

Tot slot de hoofdargumenten vóór auwto’s. Om maling te krijgen aan PM10, sandalen en ander geitenwol. Vooral op zebra’s. Ik hoop dat onderstaande drie willekeurig gekozen argumenten voldoende zijn voor een bekering. Er zijn er echter honderden meer. Als je het niet ziet -of hoort- ben je helaas een hopeloos geval. Veel sterkte dan met je armzalige liefdeloze leven.

Koentaatsj

 

Alfa Romeo TZ3 Corsa Zagato

 

Schuurtjesproduct, Lucra Cars LC470