Hoeveel is $68 miljoen?

13-01-2012 12:00

$68 miljoen haalde president Obama en de Democratische partij de afgelopen drie maanden binnen om zijn herverkiezing veilig te stellen. $68 miljoen, wat besteed kan worden aan campagnespotjes en salarissen, aan evenementen en direct mail. Het is bijna niet te bevatten hoeveel dat is. Zonder de cijfers te kennen, is het een veilige bewering dat het meer is dan alle Nederlandse politieke partijen in de laatste tien jaar gezamenlijk hebben binnengehaald voor campagnes. Het is ook meer dan Mitt Romney, Ron Paul en Newt Gingrich, de top drie fundraisers van de Republikeinen, gezamenlijk bij elkaar haalden. Hoeveel het is, is echter minder belangrijk dan waar het voor staat en hoe het besteed wordt. $68 miljoen dollar vertegenwoordigt de enorme voorsprong die Barack Obama op dit moment neemt op zijn Republikeinse tegenstander.

$1 miljard
Het gerucht gaat al tijden dat Obama en zijn team dit jaar de magische grens van $1 miljard moeten kunnen doorbreken aan campaign contributions. Obama’s campagneleider Jim Messina ontkent dat in de onderstaande beelden in alle toonaarden, maar dat er een astronomisch bedrag binnen gehaald gaat worden staat buiten kijf. Hij moet die mogelijkheid ook wel ontkennen omdat mensen, zoals Messina zelf al aangeeft, het gevoel hebben dat hun bijdrage niet meer relevant is. De bijdragen zijn dat echter wel, en niet alleen om wat er van betaald kan worden.

Verbondenheid
Natuurlijk gaan er enorme bedragen zitten in campagnes op de schaal zoals Amerika die dit gehele jaar zal meemaken. In elke staat een organisatie met kantoren en medewerkers, met campagnebussen en evenementen. Campagnespotjes in elke stad en elk dorp op radio en tv. Baanbrekende initiatieven online en vliegtuigen om kandidaten het hele land door te vliegen. Een klein land zou er zijn hele economie op kunnen bouwen. Wat een donor geeft, staat echter niet alleen voor geld, het staat ook voor betrokkenheid. Als je aandelen in een bedrijf koopt, al is het maar voor een paar tientjes, voel je al snel een verbondenheid met dat bedrijf. Jij hebt er in geïnvesteerd, jij bent voor 0,00001% eigenaar. Datzelfde effect hebben politieke donaties.

Messina geeft aan dat het getal dat hij het belangrijkst vindt die 1.3 miljoen is, het aantal mensen dat in 2011 aan Obama for America heeft gedoneerd. 1.3 miljoen mensen die zich betrokken voelen bij Obama’s herverkiezing. 1.3 miljoen mensen voor wie er nu ook een persoonlijke investering op het spel staat, die er alles aan gelegen is om het gelijk van hun investering te bewijzen. 1.3 miljoen mensen die hun vrienden en familieleden zullen overtuigen dat het een goede investering is geweest, dat Obama een goede investering is, of je nou geld of je stem geeft. Die verbondenheid gaat schuil in $68 miljoen en daar hebben de Republikeinen hun eerste probleem.

Republikeinen
De Republikeinen moeten het voorlopig vooral van grote donors hebben, niet van een massa aan enthousiaste kleine donors. Met $24 miljoen voor Mitt Romney, $13 miljoen voor Ron Paul en $9 miljoen voor Newt Gingrich haalden ze in de laatste drie maanden stevige bedragen binnen, maar records breken ze er zeker niet mee. Een groter probleem voor de Republikeinen is echter dat het geld wat ze nu binnen halen besteed wordt aan de voorverkiezingen. Waar Obama elke dollar kan investeren in het verslaan van zijn Republikeinse tegenstander, kunnen de Republikeinen nauwelijks geld reserveren om in het najaar Obama te verslaan. De kans lijkt klein dat mensen die al in de voorverkiezingen hun portemonnee meermaals hebben getrokken, dat nog een heel jaar blijven doen en dus is er het reële risico dat de Republikeinse donor base straks redelijk uitgedroogd en weinig enthousiast is na een bloedige nominatiestrijd, terwijl Obama een goed gevulde war chest heeft voor de general elections.

Fundraising gaat niet om geld alleen. Hoeveel geld er ook in de campagne omgaat, het draait om betrokkenheid, om de passie die jouw achterban bij een campagne voelt. Het waren de befaamde grassroots movements die Barack Obama in 2008 aan het Witte Huis hielpen, en de Republikeinen aan de meerderheid in het Huis van Afgevaardigden in 2010. Campaign contributions zijn een goede graadmeter voor die grassroots movements en daarin staan de Democraten er voorlopig aanzienlijk beter voor. Hoe meer geld de Republikeinen de komende maanden besteden aan het zwart maken van elkaar, des te moeilijker zal het voor ze worden Obama in november te verslaan. Samen met de dalende werkeloosheidscijfers begint 2012 daarom voor Obama met wat goed nieuws uit 2011.

Adriaan Andringa is hoofdredacteur van de WarRoom en zal tot de presidentsverkiezingen in 2012 regelmatig verslag doen van het Amerikaanse politieke schouwspel.