Het is bijna niet voor te stellen, maar het internet gaat nu toch echt belangrijk worden voor de reclamejongens. Consultants voorspellen het, dus het is waar! Daar kun je dus anno 2012 nog gewoon mee aan komen zetten, met zo’n voorspelling. Net als dat in 2011 en 2010 waarschijnlijk ook heel goed kon. Al ruim 10 jaar gaat het internet “nu toch echt heel groot worden” en is de doorbraak nu toch echt heel dichtbij. “Alleen komt het er nooit echt van”, zouden we nu clichématig moeten concluderen, maar dat is nu juist in dit geval helemaal niet waar. Iedereen die de afgelopen tien jaar niet onder een steen heeft geleefd heeft met eigen ogen de veranderingen die internet ons bracht kunnen aanschouwen. Het internet groeit enorm, maar nee, nu dus echt.
Geronk
Als we terugkijken op het vorige jaar kunnen we voor wat betreft de online investeringen een hoop mooie cijfers zien. Stellen dat nadenken over branding dit jaar nog wel eens heel groot kan worden is dan ook niet echt een spannende nieuwe trend duiden. In ieder geval kunnen we voorzichtig aannemen dat geen serieuze marketeer zichzelf voor de kop heeft geslagen omdat ie dit toch niet aan zag komen.
Dat de mix van middelen die je online tot je beschikking hebt steeds uitgebreider wordt, is onder meer het gevolg van de toetreding van steeds meer mensen tot de online gemeenschap en vooral van het uitgebreidere aanbod van social media-diensten. Maar dat wist u natuurlijk al. TIME riep niet voor niets “You” uit tot persoon van het jaar in 2006. Dan is het niet raar dat die belangrijke ontwikkeling meerdere mensen is opgevallen. Het afgelopen jaar was bij TIME de persoon van het jaar overigens “the protestor”, die mede door het gebruik van ‘nieuwe media’ de laatste jaren een nieuw pakket aan communicatiemiddelen in handen heeft gekregen. Nogmaals: niet zo heel spannend om dan te een trend in online branding te voorspellen, want die kanalen zijn er natuurlijk niet alleen voor protest.
Nu echt
Dat er “nu echt” iets op het punt van doorbreken staat betekent meestal dat er sprake is van een normalisatie. Dat blijkt ook hier de boodschap: “online gaat offline achterna.” Ja, het lijkt al weer alsof het internet net gewoon het echte leven is, je verwacht het niet! Uiteindelijk is het natuurlijk best interessant om te zien wanneer een bepaald omslagpunt in cijfers bereikt is, tenslotte wil je –om het plat te zeggen– ook gewoon kunnen zien waar nu “geld te halen valt”. In die zin is het handig als iemand een overzicht brengt van die cijfers, maar een echte visie moet je natuurlijk niet van dit soort “voorspellingen” verwachten. Dat het internet nog eens heel groot gaat worden, dat weten nu namelijk onderhand wel.
CC-Foto: ‘vvvracer‘