Na afloop van de wat lauwe staking van leraren in de Jaarbeurs, kwam AOb-bestuurslid Marten Kircz met twee benen gestrekt in op de knieën van minster Van Bijsterveldt. “Ongeletterd en niet in staat om een fatsoenlijke gedachte over het onderwijs te formuleren,” noemde hij haar. De overige bestuursleden haastten zich om ‘ho ho ho’ te roepen en dat we ‘zo niet met elkaar omgaan’ en dat dit bestuurslid zijn loopbaan verder wel op zijn buik kon schrijven. Ondertussen lijkt een figuur als Elias juist een loopbaan te creëren uit het schofferen van docenten. Als er geen excuses komen dan beschouwt hij de AOb niet meer als gesprekspartner. Persoonlijk geloof ik dat de AOb iemand die niet weet wat een Cito-toets is wel links mag laten liggen. Kircz heeft het mogelijk wat overspannen verwoord, maar daarmee is zijn uitspraak nog niet onwaar. Bijsterveldt is niet slim en het onderwijsbeleid is zelden zo beroerd geweest.
De maatregelen die nu op tafel liggen zijn zo absurd dat de relatie tussen het onderwijsveld en de politiek stevig is verhard. De VO-raad heeft gesteld dat die hele 1040 urennorm niet gehandhaafd gaat worden en docenten dreigen met ziekmeldingen. De vakantie van docenten staat ter discussie. Maar hoewel die maatregelen onderdeel zijn van het probleem, zijn ze bepaald niet het probleem an sich. Die vakantie? daar komen we wel uit.
Beeldvorming
Nee, er spelen twee dingen belangrijker zaken. Allereerst is het beroep docent in de beeldvorming de afgelopen twintig jaar aan erosie onderhevig. Het gaat niet goed met het onderwijs en dat ligt aan de leraren, want ja, we weten allemaal dat die er eigenlijk gewoon niets van kunnen. Nou vooruit, sommige docenten misschien wel. Maar de meesten… Dit argument is pertinente onzin, zeker als je meer en meer opvoedende taken op het bordje van de docent legt zonder dat te faciliteren. Bijsterveldt draagt echter bij aan deze beeldvorming
Het tweede is dat deze minister in versneld tempo volslagen belachelijke wetgeving aan het doorvoeren is. Het is de bedoeling dat wij individueel onderwijs gaan geven, toegesneden op de bevrediging van zowel topleerlingen als leerlingen die uit het speciaal onderwijs komen. Dat laatste wordt namelijk wegbezuinigd. Dit in een structuur die in de huidige vorm al enorm onder druk staat. Ik geef les in Eindhoven dus niemand hoeft mij te vertellen hoe ik met autisten om moet gaan, maar ik krijg er dus, bovenop de bestaande groepen nog dove, blinde en agressieve leerlingen bij. Onze minister denkt dat op te lossen door ons een dagje op cursus te sturen.
Vakantiekorting
Het inkorten van de vakantie komt uit de koker van de ouderraden. Die hebben de minister gevraagd om iets te doen aan de zomervakantie omdat ze anders te lang met hun kinderen moesten zeulen. Vervolgens is de minister daarmee aan de slag gegaan en komt er een week extra werk bovenop mijn normale jaartaak (die nu gelijk is aan het aantal uren dat iedere ambtenaar dient te maken) bij waarvoor ik niet betaald word.
En daar valt nog over te praten, maar de minister is niet eerlijk. Zij zet een beeld neer van een daadkrachtige minister die de problemen in het onderwijs aanpakt en oplost, die iets doet aan die luie docenten met hun lange vakanties. Wij kennen de hoogste werkdruk van heel Europa in het Nederlandse onderwijs. Daar klaag ik niet over want het is hartstikke leuk om les te geven, maar daar hoort geen beeld van luie docenten bij. Halfslachtige opmerkingen van de minister dat er ‘ook mooie dingen’ gebeuren op scholen zijn natuurlijk zo loos als maar zijn kan.
Realiteit
Het is niet fatsoenlijk dat Kircz mevrouw Van Bijsterveldt persoonlijk aanvalt maar ik kan niet helpen toch sympathie te voelen voor zijn uitbarsting. Het complete onderwijsveld is tegen deze maatregelen. Geen deskundige snapt er iets van maar het wordt wel realiteit. Minder leerlingen zullen een diploma halen en meer docenten zullen overspannen raken. Ik ben bang dat de volgende minister pas echt ongeletterd zal zijn.
Robbie de Klerk doceert geschiedenis in de meest intelligente, maar ook autistische regio van de wereld.