Het beeld van Marokkanen is in Nederland overwegend negatief. Onder studenten, als nieuwe generatie toch de toekomst van Nederland, wapenen jongeren met een Marokkaanse achtergrond zich echter niet tegen dit beeld door te assimileren of openlijk in verzet te komen. In plaats daarvan kiezen de studenten er voor zich te focussen op het onderwijs om op die manier van hun negatieve stigma af te komen. Dat blijkt uit een studie van promovenda en InHolland docente Machteld de Jong. Dat een persoon niet uit één enkele identiteit bestaat komt terug in de manier waarop deze studenten hun positie tussen verschillende loyaliteiten (jawel!) balanceren.
Complex
Een persoonlijkheid bestaat doorgaans uit vele facetten en de Marokkaanse student kijkt met name naar het onderwijs als de manier om een maatschappelijke positie te verwerven. Ze proberen dus niet actief de beeldvorming te bestrijden, maar zorgen dat ze via de weg van een goede opleiding zichzelf kunnen profileren. De identiteitsvorming is daardoor eerder een complexe schakering dan dat ze zich uit als een rechtlijnige weg richting assimilatie of weerstand tegen vooroordelen. Het balanceren is soms krampachtig, maar kenmerkend voor deze studenten die loyaliteiten hebben bij de “eigen, etnische, gemeenschap, de hogeschool, maar ook de Nederlandse samenleving”.
CC-Foto: ‘cybrgrl‘