Je kunt het de nieuwste hype noemen of het grootste succes sinds de oprichting van Facebook, feit blijft dat er plotseling veel aandacht is voor Pinterest. Via deze social media dienst kun je dingen van anderen ‘pinnen’, het is dus eigenlijk een groot persoonlijk prikbord waar je op bijhoudt welke plaatjes die je tegenkwam op het internet je het meest interessant vond. Hoewel je op die manier ook blogposts kunt ’bookmarken’ door het bijbehorende plaatje te linken is het voornamelijk een manier om verzamelingen beelden op te bouwen. Je rangschikt deze desnoods weer per onderwerp op een board. Een ideale manier om moodboards te bouwen over een onderwerp, misschien. Wat echter vooral opvalt is dat sinds de recente groei elke zelfbenoemde internetgoeroe wel mee moet doen. En geef ze eens ongelijk, eigenlijk: de groei an sich kan al reden genoeg zijn om eens een kijkje te komen nemen. Het geeft echter wel een interessant karakter aan de huidige autonome groei van het platform: je móet eigenlijk wel even mee gaan doen.
Wanneer een groot online-media blog als Mashable bericht over het verkeer dat Pinterest kan genereren voor jouw site dan wordt de dienst helemaal een onweerstaanbare pot honing voor de zwerm aan online marketeers die inmiddels het internet afstroopt. Overal kom je nu berichten tegen over hoe de dienst in korte tijd “de grootste”, “een belangrijke” of de “snelst groeiende” trafficdriver is geworden voor online retailers. Voor dergelijke webshops, die ondanks recente successen vaak nog kampen met een gebrek aan een businessmodel dat helemaal werkt, lijkt Pinterest daardoor de kip met gouden eieren.
Knallen we er nog een keer het woordje gamechanger tegenaan en alle oren zijn gepitst. Niet heel gek ook als de consensus is dat de site vooral gebruikt wordt door die altijd aantrekkelijke doelgroep die “vrouw” heet. Het gebruik van beelden lijkt met name het vrouwelijk deel van de bevolking aan te trekken. Mode en huisinrichting zijn, hoe cliché ook, nog steeds het domein van de vrouw, en juist die ondewerpen lenen zich goed voor weergave in alleen beeld. Voor mannen blijft het toch nog steeds een beetje behelpen. Die ‘pinnen’ dus auto’s, of vrouwen, of natuurlijk infographics in een poging toch nog een beetje achtergrondtekst te kunnen linken op een site waar alleen plaatjes mogen. Vergis u overigens niet, het aantal mannen op Pinterest neemt ook toe, maar het is interessant om te zien hoe zij de boel nog veel meer aftasten, in tegenstelling tot de dames die gelijk een hele kledingcollectie op één moodboard vastzetten.
Leg je de cijfers en de demografie naast elkaar op tafel dan is de aandacht voor dit nieuwe initiatief natuurlijk helemaal niet vreemd. Aan winkelende dames kun je nu eenmaal keiharde euro’s verdienen, dan is het dus ook logisch dat marketeers op het nieuwe netwerk duiken en de social media duiders er achteraan springen om te zien wat er daar nu toch aan de hand is. De unieke manier van weergave, het commercieel gebruik van de dienst en de aandacht voor het fenomeen zelf zijn dus zo al drie redenen om eens een kijkje te gaan nemen. Bij een beetje voldoende massa krijg je dan een geheel dat explosief groeit. De unieke weergave schiep de voorwaarde, de tijd die er overheen ging een kritische massa interessant publiek te verwerven deed de rest. Het opmerkelijkste is dat deze groei ondanks alles plaats vindt.
Niet alleen is het opmerkelijk dat mensen voor het uitdrukken van interesses blijkbaar genoeg kunnen hebben aan een verzameling beelden, óók diegenen die daaraan twijfelen gaan meedoen. Naast de berichten over hoeveel verkeer je wel niet naar je site kunt halen, zie je vooral berichten die tips proberen te geven over hoe je Pinterest nu in godsnaam gebruikt. “Meedoen” en “erbij zijn” is belangrijk geworden voor een veel grotere groep van mensen dan hen die alleen beroepsmatig in het fenomeen geïnteresseerd zijn. Na de eerste explosieve groei worden er nu ook een hoop valide vragen gesteld over het auteursrecht. Altijd een lastig punt op internet, natuurlijk. Pinterest is zelf niet aansprakelijk omdat men de plaatjes zelf niet selecteert. Bijna elke gebruiker vindt wel dat ze de betreffende artiesten een gunst doen door hun plaatjes te gebruiken. Een kledingwinkel zal het daarnaast natuurlijk ook alleen maar toejuichen, de link met hun winkel blijft bij doorgeven gehandhaafd. Toch vraagt een groot deel van de gebruikers zich terecht af of ze niet door een ontevreden fotograaf voor het hekje gesleept kunnen worden, maar ondertussen pint men natuurlijk wél lustig door. We moeten wel bijblijven.
Gyurka Jansen is marktonderzoeker en geeft daarnaast gastcolleges, training en advies over nieuwe media en strategie, hij ‘pint’ zelf hier.