Steve Jobsschool stelt app in plaats van mens centraal

27-03-2012 11:00

De Steve Jobsschool komt er aan. Een school vol Ipad’s, fijn toch?  Mja. Ik ben voorstander van technologie op school. De school kan en mag niet wereldvreemd zijn. Iedereen is vrij een school op te starten. Vaak zijn dergelijke initiatieven zweepscholen die andere scholen kunnen inspireren. Maar tegelijk legt men vaak bij dergelijke initiatieven zoveel nadruk op het kenmerkend element (in dit geval de technologie), maar vergeet men tegelijk andere cruciale elementen in onderwijs.

http://youtu.be/fD68l2DsbWQ

Waar is de leerkracht?
Ze lijken (voorlopig) wel degelijk enkele belangrijke elementen te vergeten. In alle communicatie over de school ontbreekt bijvoorbeeld de leerkracht. Wie zijn ze? Wat gaan ze doen? Welke training zullen ze krijgen? Het erge is dat uit onderzoek steeds weer blijkt dat het net de docenten zijn die het verschil maken.

Sommigen zullen misschien denken dat die lastigaards die constant klagen over te veel werk door de iPad kunnen vervangen worden, maar niets is minder waar.  Leerkrachten bepalen in de school voor het grootste beïnvloedbare part het leerrendement, niet de app. Het zijn de docenten die inspireren en kunnen blijvend motiveren tot leren als het nieuwe van de technologie is verdwenen. Het is positief dat Amsterdam de school in moeilijkere wijken wil installeren om hen ook met technologie in aanraking te laten komen, maar net dan blijkt terug steeds weer de docent in de praktijk de bepalende factor.

Gemeenschap
Verder is de rol van het sociale onder de leerlingen wel heel erg vaag. De school is een inloopgebouw, waarbij leerlingen niet eens in de (onbestaande) klas moeten zijn, want naast het echte gebouw is er een virtuele campus waar leerlingen overal ter wereld verder kunnen werken. Mooi, maar een van de belangrijkste redenen waarom jongeren momenteel sociale media gebruiken is om met elkaar IRL af te spreken.

De school wil een onderdeel zijn van de gemeenschap, maar ze staan nergens stil bij de gemeenschap die de hoofdrolspelers in de school zelf moeten zijn. Ze vinden het belangrijk dat de leerlingen moeten leren samenwerken, maar hoe? Ik stel voor dat ze na de schitterend PR even wachten met het zoeken of ontwikkelen van de juiste app’s, maar stilstaan bij deze niet onbelangrijke elementen.

Windows-school
Tot slot: stel je voor dat er gisteren een Windows-school zou voorgesteld worden? Of stel je voor dat er een school zou opgestart worden die prat gaat op het feit dat ze een uniform invoeren? Aan de andere kant, is dit niet wat hier gebeurt? Waarom de iPad? Zijn netbooks of laptops dan minder? In de klas blijken deze laatste in de praktijk vaak net iets handiger? Ik verdedigde al uitgebreid het BYOD-principe, maar daar ligt voor mij ook de nadruk op bring your OWN device.

Pedro de Bruyckere is pedagoog en co-auteur van De Jeugd Is Tegenwoordig.