Het is een bekend verhaal voor de meeste (oud) studenten, maar de Nationale Ombudsman heeft het nu ook gezegd. Dan is het dus waar: de brieven van DUO zijn vaak onduidelijk. Met name de scheidslijn tussen informele en formele klachtafhandeling blijft onduidelijk, zo vindt hij. Zelfs wanneer de vorm door DUO wordt aangeduid als “informeel” blijft de toon van de brieven vrij formeel van toonzetting. Door deze manier van afhandeling blijft een “oplossingsgerichte, laagdrempelige insteek” soms achterwege, aldus de Ombudsman. In het understatement van het jaar stelt de Ombudsman verder dat de brieven van DUO “een overzichtelijkheid” missen. Ook de koppeling van de verschillende diensten die eerst allemaal bij DUO-IBG lagen baart de ombudsman zorgen, juist omdat de koppeling van deze diensten (denk aan studielink) niet altijd vlekkeloos verloopt. Het blijft allemaal weinig nieuws voor de gemiddelde student, maar deze officiële constatering zorgt er wel voor dat de Ombudsman nu overweegt een onderzoek in te stellen naar de onduidelijke communicatie van DUO.