ThePostOnline

Fietsoverlastbestrijding wordt burger pesten

05-04-2012 13:29

Eerder berichtte ik over de burgerhaat van stadsdeel Amsterdam Centrum. Rond het Leidseplein is een nieuwe verordening van kracht gegaan waarmee zogenaamde fietsoverlast wordt bestreden onder het mom van veiligheid. Ik woon in de gele zone waar fietsen buiten een voorziening maximaal twee dagen mogen staan en binnen een voorziening (dus tegen een nietje of in zo’n mal getekend vakje) maximaal zeven dagen. De tijden worden gemeten met stickers.

Gisteren was het zo ver: alle fietsen in het rek hadden een datumsticker gekregen. De vervelende zwerffiets die al een paar weken tegen de gevel staat had geen sticker gekregen. Vanochtend lag de straat bezaaid met rode datumstickers die van de fietsen waren gehaald. De fiets van Lieven Heeremans die bij mij op bezoek was en tegen een paal met een verkeersbord stond, was weg – evenals alle fietsen die tegen de brug stonden.

Onrechtmatig?
Deze fietsen stonden niet langer dan twee dagen buiten een voorziening en zijn dus onrechtmatig verwijderd. We gingen verhaal halen bij het politiebureau op de Lijnbaansgracht. Niet onrechtmatig, zei agent Eelco Nagel op onbeschofte toon. Het is namelijk gewoon de wet dat je fietsen niet tegen een paal mag zetten. Dat staat dus los van deze speciale verordening. Wist u dat? Fietsen mogen niet tegen palen, vuilnisbakken of bruggen staan. Naast de situatie die aangekondigd is (maximaal twee dagen buiten voorziening en max zeven dagen binnen een voorziening) geldt dus dat een fiets tegen een openbaar object zoals een paal altijd en direct weggehaald mag worden. Dit stond niet in de brief want dit is de wet die de burger dient te kennen, zei de roodaanlopende agent.

Er is echter ook zoiets als gewoonterecht: een gewoonte in bepaalde handelingen in de rechtspleging. Dat houdt in dat als de politie nooit handhaaft om fietsen tegen een paal te verwijderen, ze dat ook niet zomaar ineens kunnen gaan doen zonder aankondiging. Hieraan had de agent maling. De wet is de wet en daar hebben we ons maar aan te houden. Ondertussen staan bij de politie de motoren hinderlijk op de stoep en de fietsen dagelijks tegen of om een boom. Maar ja, daarmee kan de veiligheid niet in het geding zijn, toch?

Zwerffiets staat er nog
Overigens staat de zwerffiets – uiteraard – nog steeds tegen de gevel. Het beleid doet dus niet waarvoor het bedoeld is, maar in plaats daarvan is de uitwerking dat de burger van Amsterdam die als echte Amsterdammer zijn fiets tegen een paal zet 50 euro kwijt is voor een nieuw slot en 10 euro voor het ophalen van zijn fiets bij de AFAC (om niet te spreken van de verloren tijd).