Wie er nog aan twijfelde of Obama een negatieve campagne durft te voeren tegen Romney, kan daar nu mee ophouden. Dit is het derde tv-spotje van de Obama-campagne en de eerste die Mitt Romney direct aanvalt. Het spotje beschuldigt Romney ervan Amerikaanse banen naar het buitenland te hebben verplaatst als CEO en als gouverneur, “just what you’d expect from a guy who had a Swiss bank account”. Het spotje wordt de komende weken uitgezonden in drie swing states: Iowa, Ohio en Virginia.
In Nederland gebeurt het zelden en bekijken we het met afschuw (net zoals Amerikanen overigens) maar negatieve spotjes zijn zeer effectief. Je ziet in Amerika meer spotjes waarin een politicus zijn tegenstander aanvalt dan dat hij zijn eigen prestaties onder de aandacht brengt. De reden daarvoor is simpel. Negatieve informatie beklijft langer bij mensen dan positieve informatie. Denk maar eens terug aan de laatste keer dat je je beledigd voelde. De kans is groter dat je je dat kunt herinneren dan de laatste keer dat je een compliment kreeg. Daar komt bij dat een ander handig psychologisch mechanisme genaamd source amnesia ons na verloop van tijd doet vergeten waar bepaalde informatie vandaan kwam. Kiezers herinneren zich dus de informatie zonder te beseffen dat de bron niet helemaal betrouwbaar is. Het gevolg is dat terwijl kiezers denken niet te worden beïnvloed door negatieve spotjes, ze wel degelijk de informatie uit die spotjes meewegen in het stemhokje.