WarRoom

Dirty tricks: hoe Super PACs en campagneteams zich verzekeren van massale gratis publiciteit

18-05-2012 14:00

Het volledige en zeer gedetailleerde plan van een rechtse Super PAC dat gisteren is uitgelekt, biedt een interessant kijkje in de strategieën en tactieken van organisaties die proberen het maatschappelijk debat te beïnvloeden. Vrij zelden lekken dit soort plannen volledig uit. Een hoofdstuk gaat over het voorkomen van aantijgingen van racisme. Ze lijken oprecht te willen voorkomen dat de film over Obama’s zwarte dominee racistisch is (via focus groups willen ze alle potentieel racistische elementen eruit filteren), maar accepteren wel dat die aantijgingen zullen komen. Sterker nog, ze rekenen er op dat ze komen. Aantijgingen van racisme geven de campagne “enormous free airtime”. Zo ontstaat er veel ophef waardoor de advertenties veel vaker in het nieuws komen. Het inkopen van zendtijd voor $8,5 miljoen is volgens kenners niet eens zo veel maar zo is de impact van de campagne toch heel groot.

Het deed me denken aan wat de Obama-campagne deed eerder deze week. Ze lanceerde – als verrassing op de vroege maandagochtend – een camapgne over Romneys verleden bij Bain Capital. Ze gebruikte daarin een prominent voorbeeld van een bedrijf dat failliet ging nadat Romney Bain al had verlaten. Dat stelde ze bloot aan veel kritiek: is dat Romney nog wel aan te rekenen? Dat ze toch dat voorbeeld kozen is opmerkelijk want ze hadden net zo goed een voorbeeld kunnen nemen van een bedrijf dat failliet ging toen Romney nog bij Bain werkte. Die zijn er ook. Maar dat deden ze waarschijnlijk bewust niet. Door een twijfelachtig voorbeeld te gebruiken verzekerde ze zich ervan dat er een grote discussie zou ontstaan waardoor de spotjes dagenlang in het nieuws zijn. En dus dat het dagenlang zou gaan over Romneys verleden bij Bain. Dat gebeurde ook. Als je je dan bedenkt dat de Bain spotjes slechts op één dag zijn uitgezonden – woensdag – en slechts voor $83,000 aan zendtijd is ingekocht, zie je dat de campagne door de gratis publiciteit een hele goede deal heeft gekregen. Door strategisch onredelijk te zijn, verzekeren de campagnes zich van dagenlang, massale gratis publiciteit.

Victor Vlam is redacteur van de WarRoom en voerde in 2008 campagne voor zowel Barack Obama als John McCain.