Volgens het Kunduzakkoord, en dan met name bij monde van GroenLinkser Ineke van Gent, is forenzen tussen wonen en werken een voorrecht voor de ‘happy few’ (dixit Van Gent). Want het is milieubelastend (ook de trein, schijnbaar), tijdrovend en een potentieel hinder voor transportverkeer – toch een belangrijke economische ader. Dus wordt de onbelaste reiskostenvergoeding, doorgaans zo’n 19 cent per kilometer, afgeschaft in 2013. Voor werkgevers een dilemma, want die moeten voor de kosten opdraaien, of rekening houden met ontevreden werknemers omdat hun reiskosten voor woon-werkverkeer fors hoger uit zullen gaan vallen. Bovendien is het een zeer oneerlijke belasting, want voor de meesten is de keus van vervoer beperkt en er zijn meer redenen om ergens wel of juist niet te willen wonen dan werk alleen. Zo wordt de slogan ‘werken om te leven’ al snel weer ‘leven om te werken’ – met de toevoeging ‘en er fors voor bijbetalen’.
De ANWB heeft alvast een tooltje online gezet, zodat zowel auto- als treinforenzen kunnen berekenen wat ze volgend jaar extra kwijt zullen zijn. Het ding heet, heel simpel, de ANWB ReiskostenCheck. Geschrokken van de uitkomst? Er zijn vooralsnog een paar mogelijkheden om (deels) onder de lastenverzwaring uit te komen. Zo bestaat er de zogenaamde werkkostenregeling. Komt er eigenlijk op neer dat de werknemer zijn kerstpakket inlevert in ruil voor extra reiskostenvergoeding van de baas. Een kerstpakket inleveren is tenslotte wat minder pijnlijk dan honderd(en) euro’s per jaar extra kwijt zijn aan forenskosten. Voor leaserijders is er ook een opvallende ontsnappingsmogelijkheid: een elektrische auto. Al zal dat voor velen geen optie zijn. Belastingvoordeel weegt niet automatisch op tegen praktisch gebruiksgemak. Of het geitenwollen imago dat elektrische auto’s nou eenmaal hebben, en nog wel een tijdje zullen houden. Ironisch wel: dat komt eigenlijk ook door GroenLinks en hun bijna drammerige haast met duurzaam klimaatbeleid. Onder de streep heeft de partij van Jolande Sap zich in ieder geval niet populair gemaakt bij de gemiddelde forens, of die nou per auto of per trein reist. Politiek gezien moedig om op deze manier inkomsten te willen genereren om begrotingsgaten te vullen, of juist oneindig dom omdat die happy few toch best wel met heel veel zijn – en bijna allemaal stemrecht hebben.
CC-foto: Tubantia