Herhaling is de moeder der wijsheid, behalve bij het EK Voetbal.

12-06-2012 11:01

Ooit een foeilelijk boeket bloemen vol in uw gezicht gesmeten gekregen? Nee? Miljoenen voetbalfans wel de afgelopen dagen. Keer op keer op keer. Zomaar, zonder aanleiding, vanuit de regiekamer van EURO 2012. 

Schermvullend toernooilogo
Konden we bij het WK de vuvuzelafoltering in Zuid-Afrika nauwelijks iets van de wedstrijden horen, tijdens het EK in Polen en Oekraïne mogen we kennelijk zo min mogelijk zien. Bij elke herhaling van een potentieel interessant moment – een overtreding, een splijtende pass, een doelpoging of een goal – wordt de kijker getrakteerd op het stralend blije bloemenlogo van dit EK. Schermvullend en spontane aanvallen van epilepsie veroorzakend. Met als gevolg dat vooral de kortere herhalingen (dat zijn praktisch alle herhalingen, behalve die van de goals) de kijker vaak niet veel wijzer maken dan het reguliere liveverslag.

Beeldvervuilingsdata
Om weer te geven hoe ernstig deze aanslag op het kijkgenot is, volgt hieronder enige datajournalistieke duiding. UEFA´s ongevraagde fleurterreur verschijnt telkens niet één, maar twee keer: bij het instarten én bij het afsluiten van de herhaling. Elk toernooilogo vervuilt het beeld gedurende een halve seconde. Ons netvlies wordt dus per herhaling, die gemiddeld zo´n 12 seconden duurt, een seconde lang gebombardeerd met overbodige bloemenbagger.

Van vier van de eerste zes wedstrijden heb ik alle herhalingen geturfd:
Polen – Griekenland : 59 herhalingen = 118 toernooilogo´s gedurende 59 seconden
Nederland – Denemarken : 45 herhalingen = 90 toernooilogo´s gedurende 45 seconden
Spanje – Italië : 51 herhalingen = 102 toernooilogo´s gedurende 51 seconden
Ierland – Kroatië : 52 herhalingen = 104 toernooilogo´s gedurende 52 seconden

Gemiddeld komt dat, afgerond naar boven, neer op 52 herhalingen = 104 (honderdvier!) volkomen nutteloze toernooilogo´s gedurende 52 seconden. Per wedstrijd van 90 minuten regisseren de televisiewhizzkids van EURO 2012 dus bijna een minuut – meer dan één procent – aan kostbare kijktijd kapot. Hulde! Ik verheug me nu al op de finalerondes met verlengingen en strafschoppen – not.

Irritatiegrens
Voetballiefhebbers krijgen al meer dan genoeg overgeorganiseerde totaalgekte voor hun kiezen. Noord-Koreaanse openings- en slotceremonies (bloemen, jeujjj!), reclames op elke schoenveter, knalharde stadionmuziek bij doelpunten, minutenlange microscopische studies van de gelaatsuitdrukkingen van bondscoaches en meters vol lachwekkende verheffingsleuzen – RESPECT RESPECT RESPECT RESPECT! RESPECT!! Maar met dit in your face-herhalingslogo is de irritatiegrens nu echt fors overschreden. Televisiekijkers willen gewoon zo direct en zo goed mogelijk kunnen volgen wat er op het veld gebeurt, en slechts bij hoge uitzondering worden afgeleid – door close-ups van de betere helft van het Russische publiek bijvoorbeeld. Waarom dan toch zo´n bizar groot logo bij herhalingen, en waarom telkens twee keer? En wat is er eigenlijk mis met het oude vertrouwde H-tje of R-etje, bescheiden knipperend rechtsboven in het scherm?

Bloemetjesgordijn
UEFA, verlos ons van dit bloemetjesgordijn, waarmee jullie het EK definitief tot pure evenementenporno hebben gedegradeerd. Jullie organiseren een voet-bal-toer-nooi, geen Songfestival. Ik herhaal: schuin afsnijden die bloemen! En zet ze daarna in lauw water. Evenementenbier mag ook.