Zoals veel organisaties hebben ontdekt dat out-sourcing niet in één klap alle problemen wegneemt, maar er bijvoorbeeld weer communicatielijnen bij brengt, komen nu ook steeds meer organisaties in contact met de andere kant van ICT-beheer buiten de deur zetten. Nu ontkomt natuurlijk nagenoeg niemand aan het uitbesteden van een of meerdere ICT-diensten, weinigen hosten geheel zelf hun website en beheren hun eigen internettoegang, maar het uitbesteden van diensten heeft wel een grote vlucht genomen. Het ontstaan van hele bedrijven die uw uitbestede ICT-zorgen wel zullen beheren geeft wel aan dat met het buiten de deur zetten niet direct de hele klus geklaard is. Zeker voor grotere organisaties is juist het in de arm nemen van zo’n bedrijf eigenlijk een must: alle zorgen die u eerst had moeten toch ergens door een deskundig team worden opgepakt. Nu ook de toevlucht naar diensten in de cloud steeds verder toeneemt is het wel goed om te beseffen dat u alsnog een aantal beslissingen zelf zult moeten nemen.
Eigen haard
De voorbeelden van hoe ICT-verantwoordelijkheden ook bij de organisatie zelf blijven liggen, en niet ineens allemaal ook ‘ge-outsourced’ worden zijn legio. De kern is dat de strategische beslissingen nog steeds bij de ondernemer liggen, en ja: daar hoort tegenwoordig ook ICT bij. Een van de peilers van online-strategieën is zo nog steeds “een eigen website”, alhoewel dat rap minder vanzelfsprekend wordt. Deze opzet is niet per se een voorbeeld van ‘oud denken’ waarbij nog erg wordt gehecht aan een eigen honk, er zijn ook puur praktische overwegingen bij zaken in eigen beheer houden. Denk bijvoorbeeld eens aan het bijhouden van de bezoekersstromen, vertrouwt u die kennis aan een ander toe, of houdt u dat liever bij uzelf? Argumenten voor beide richtingen zijn te verdedigen hangen sterk af van de situatie, maar zeker is dat geheel afhankelijk zijn van een derde partij risico’s met zich meebrengt.
Zelfs op Facebook gaat men er van uit dat u ergens een plekje hebt om uw apps te plaatsen. Dat kan ook gerust bij nóg een andere partij zijn, waarmee u in de beslommeringen rondom uw online strategie dus wel al met twee andere partijen rekening moet houden. Veel kleinere ondernemers namen een eerste stap online door te beginnen met een blog, niet op een eigen domein, maar via een domein van derden. Maar je zou maar bij weblog begonnen zijn, heb je nu dikke kans dat je jaren van “kennis delen” ergens bent kwijtgeraakt. Dat is outsourcing in het klein, maar als je dus niet hebt bedacht wat er moet gebeuren als die andere partij er mee stopt of de zaakjes niet op orde heeft is het geen volledige online strategie geweest. Goedkoop is ook een beetje duurkoop, in zo’n geval natuurlijk: op een persoonlijke accountmanager die extra zorg draagt voor jóuw backups hoef je ook niet echt te rekenen. Je kunt het ook een calculated risk noemen, maar dan heb je in ieder geval wel zelf een duidelijke beslissing over je ICT-beheer genomen. Dat blijft dus nodig.
Zoveel landen, zoveel regels
Het zijn niet alleen particulieren of kleine organisaties die zich stoten aan de steen van ICT-beheer. Ook de Nederlandse overheid realiseerde zich onlangs dat ‘ICT-diensten buiten de deur’ niet betekent dat je ook gelijk van alle zorgen verlost bent. Zo moest minister Spies onlangs nog toegeven dat Nederlandse vingerafdrukken wel eens bij de Amerikaanse overheid terecht zouden kunnen komen. Wanneer je op grote schaal datadiensten uitbesteedt, dient je ICT-strategie dus niet alleen de uitdagingen rondom continuïteit in ogenschouw te nemen. Bij dit soort diensten, denk bijvoorbeeld ook aan de cloud, moet je óók rekening houden met de mogelijkheid dat je data in een heel ander land terecht komt. Je in zo’n situatie dan wel goed voor ogen hebben welke consequenties dat eventueel heeft. Het outsourcen van ICT-diensten is een nuttig onderdeel van het ICT-landschap, maar te vaak wordt er gedacht dat er daarmee ook geen ICT-strategie binnenhuis nodig is of wordt zo’n strategie te beperkt opgenomen in het bedrijfsproces.
CC-Foto: ‘barbourians‘