Business

80ste editie van Le Mans: 24 uur racen met mileu-gekkies

15-06-2012 14:30

Het EK van 2012 is voor Oranje weer eens ouderwets huilen met de Oranje pruik op. Alle leeuwen staan in hun hemd. De Duitsers wrijven zout per pallet in onze wonden en de bondscoach heeft oogkleppen op. Kortom: dan ben je blij dat je naast voetbal ook nog een andere hobby hebt, namelijk: de geur van verbrand rubber, benzinedampen en hard revvende motoren. En laat nou net dit weekend de 24 uur van Le Mans gepland staan, onze escape route dus!

De uitputtingsslag van 24 uur
De 24 uur van Le Mans is de belangrijkste race in de autosport. Veel liefhebbers over de hele wereld kijken hier elk jaar weer naar uit. Dit jaar is het alweer de 80ste editie, dat dit jaar naar verwachting door 250.000 toeschouwers wordt bezocht en zal verreden worden op het legendarische Circuit de la Sarthe in Frankrijk. We kunnen zo’n 56 auto’s en 168 coureurs op het circuit verwachten, verdeeld over vier klassen. Dit betekent natuurlijk veel spektakel, want het is tenslotte geen Formule-1 race waar allemaal vrijwel dezelfde auto’s met nagenoeg dezelfde specificaties aan mee doen. Naast het motorische gedeelte speelt er bij Le Mans natuurlijk ook nog een andere grote factor een rol: de mentale en fysieke uitputtingsslag die een race van 24 uur met zich mee brengt. Als je wel eens tien ronden op een circuit voluit bumper op bumper hebt gereden met je eigen auto, dan weet je wat het is. Niet alleen rekening houden met je eigen acties en je eigen auto, maar ook: wat doet die persoon voor of achter mij? Zij doen dat dan een hele dag lang. Reken maar dat dat zijn tol gaat eisen.

Nissan Deltawing: een uniek debuut
Dit jaar is er voor het eerst een auto op Le Mans te zien die eigenlijk buiten alle klasses valt. De Nissan Deltawing. Is het eigenlijk wel een auto? Het lijkt wel of er een triootje heeft plaats gevonden tussen een motorfiets, een indycar en een dragster. En daar komt dan deze Deltawing van Nissan uit. Motorisch is het ook een interessante bolide, want er ligt ‘slechts’ een Nissan DIG-T 1.6 liter motor onder de kap. Met turbo, dat dan weer wel. Met een totaal gewicht van 475 kg weet je dat dit als de brandweer gaat.

Racen op Le Mans, nu ook voor en met mileu-gekkies
De kans dat je een boomknuffelaar op de tribune aantreft is dit jaar aanzienlijk vergroot op deze editie van Le Mans. Je verwacht het niet, maar het gebeurt toch: Toyota probeert ook de mileu-gekkies aan de liefde die racen heet te koppelen, en wel met een heuze hybride-racer: De Toyota TS030 Hybrid. Zeg maar een Prius on steroids. Dit is een bolide die maar weer eens bewijst dat groen en racen toch niet écht in een zin passen, want de auto rijdt dan wel op twee electormotoren, toch is het nog nodig om een 3.4 liter V8 eraan te koppelen om het geheel rijdend te houden. Menig racer zou al blij zijn met de V8 alleen, dus de electromotoren zijn naar mijn mening meer een gewichtshandicap. Maar als je de term ‘hybride’ op je auto mag plakken vanwege een electromotortje, dan ben je tegenwoordig ook gevrijwaard van wegenbelasting. Dus dat is dan wel weer leuk.

Geen kaartjes? Geen nood! Zap je beeldkanon naar Eurosport
Op zaterdag 16 juni is op Eurosport de warm-up live te zien. Haal de koffie alvast door de molen en zet het apparaat klaar, want je moet wel om 09:00 voor de buis zitten. Aansluitend natuurlijk de race of legends. Vanaf een uur of 15.00 in de middag wordt de race in zijn geheel live uitgezonden. Het Nederlandstalige commentaar bij de beelden wordt verzorgd door Nelson Valkenburg, Tim van Huis, Ronald van Dam en René Hoogterp.

http://www.youtube.com/watch?v=QnXheMb0N-o