Weten & Tech

Gratis sites zijn niet slecht voor de porno-industrie

15-06-2012 16:33

Zondagavond 10 juni zond de BBC de Louis Theroux-documentaire Twilight of The Porn Stars uit. De documentaire borduurt voort op een productie uit 1997 waarin Theroux de subcultuur van Amerikaanse mannelijke pornosterren in beeld bracht. In Twilight bekijkt Theroux de staat van de porno-industrie vandaag de dag en komt tot de conclusie dat deze op sterven na dood is. De schuldige: het internet. Gratis pornosites zoals YouPorn zouden de markt verpest hebben.

Deprimerende industrie
Theroux laat zien hoe deprimerend de porno-industrie is, op een manier waardoor je veel sympathie krijgt voor de mensen in zijn docu. Het wordt duidelijk hoe de tarieven omlaag zijn gedaan en welke druk dit legt op mensen in deze sector. Theroux eindigt zijn begeleidende artikel in The Guardian met een ferme sneer naar het internet en de mensen die gratis porno kijken:

[Do] those who use porn not, perhaps, owe it a little something? Should those who download it not be ready to pass on a little cash incentive to the business? And if not, why not? Does the stigma attached to porn make it OK to steal it? These questions underpin a much bigger dilemma being faced by all media: how do you sustain an industry that provides a certain standard of product (…) when more and more consumers are in the habit of downloading content for free? In the world of porn, the answer is: you can’t.

Onverwoestbare industrie
Theroux doet dus een emotioneel appel op de pornokijkers die geen geld meer zouden uitgeven aan porno en daarmee de industrie om zeep hebben geholpen. Volgens feministische activisten Gail Dines en Dana Bialer is dat echter helemaal niet waar. Zij schrijven, eveneens in The Guardian, dat de industrie in “onverwoestbare gezondheid” verkeert. Porno is veranderd, maar is sterker geworden.

Ze halen het voorbeeld aan van de Duitse Fabian Thylmann. Op zijn zeventiende begon hij met programmeren en nu is hij de Rupert Murdoch van de porno. Thylmann is een van de oprichters van Manwin, een bedrijf dat zowel een aantal van de betere betaalsites in bezit heeft als de grote gratis sites. In dit ijzersterke verdienmodel fungeren de gratis sites als teasers die kijkers zo geïnteresseerd krijgen dat ze willen betalen. In deze opvatting hebben de gratis sites ertoe geleid dat er veel meer mensen porno zijn gaan kijken: “rather than destroying the porn industry, free porn is expanding the consumer base for paid porn”.

Nieuwe economie
De visie van Theroux komt overeen met die van platenbazen die de markt zien veranderen en zich hiertegen verzetten. Het voorbeeld van Manwin laat echter zien hoe op het internet een nieuwe economie (aan het) ontstaan is, waarin gratis leidt tot meer verkoop en waarin handig wordt ingespeeld op nichemarkten (het zogenaamde idee van the long tail). In de nieuwe economie zijn nieuwe winnaars en oude verliezers, maar porno blijft een winstgevende sector.

Dit stuk verscheen eerder op Diep Onderzoek, waar Linda Duits dagelijks blogt over populaire cultuur.


(Bron: NY MAG)