Elke presidentskandidaat komt het moment een keer tegen. Het loopt allemaal wat minder soepel dan gehoopt en dus begint de buitenwacht te roepen om veranderingen in de samenstelling van je campagneteam. Donateurs, politiek gelijkgestemden en andere partijgenoten zien dat er fouten worden gemaakt en eigenen zichzelf het recht toe zich te bemoeien met de personele bezetting van je organisatie. Een simpele tweet van Rupert Murdoch, als eigenaar van de Republikeinse huiszender FOX News een belangrijke speler, gaf dit weekend het startschot voor kritiek op Team Romney. De Republikein zou eens goed bij zichzelf te rade moeten gaan of dit de mensen zijn waarmee hij het Witte Huis kan veroveren.
Team Romney
Personele wijzigingen gedurende een campagne zijn doorgaans aan de orde van de dag. Vreemd is dat niet, als je weet hoe de teams meestal worden samengesteld. Een politicus besluit zich verkiesbaar te stellen voor de nominatie van zijn partij en verzamelt dan een team van mensen om zich heen die hij kent en waar hij op vertrouwt. Vaak zijn dat mensen waar hij bij lokale verkiezingen als Afgevaardigde, Senator of Gouverneur op kon bouwen, maar dat zegt niets over hun ervaring en kwaliteiten om een landelijke campagne winnend af te sluiten. Die persoonlijke vertrouwelingen worden dan ook vaak ingewisseld voor meer ervaren en geslepen krachten, wanneer een kandidaat de nominatie veilig heeft gesteld.
Mitt Romney beschikte over meer financiële middelen en nationale bekendheid dan zijn concurrenten toen hij zich kandidaat stelde voor de Republikeinse nominatie. Daarom kon hij de ervaren topstrateeg Matt Rhoades, op bovenstaande foto aan de zijde van Romney, aan zich binden als campagnemanager. Toch bestaat ook zijn team in grote mate uit vertrouwelingen die er vier jaar geleden, en soms al toen Romney nog Gouverneur van Massachusetts was, bij waren. Geen van zijn Senior Advisors heeft bijvoorbeeld ervaring met een presidentiële campagne, anders dan met Romneys mislukte poging van vier jaar geleden om de nominatie in de wacht te slepen.
Actualiteiten
De afgelopen weken waren rumoerig voor het Witte Huis, en dus voor de verkiezingen. Eerst was daar het tijdelijke generaal pardon waarmee Obama Latino’s voor zich won. Romney wist niet echt hoe hij daar mee om moest gaan. Vervolgens kwam het Fast and Furious-schandaal voorbij. Dat blijkt vooral een strijd tussen het Huis van Afgevaardigden en het Witte Huis, waarbij Romney zich in grote mate afwezig houdt. Tot slot kwam afgelopen week de langverwachte uitspraak van het Hooggerechtshof over Obamacare. Hoewel dat vooral een overwinning voor de president was, had Romney ook daarin nadrukkelijker zichtbaar kunnen zijn om tegenstanders van de uitspraak te mobiliseren en aan zich te binden.
De afgelopen weken is de economie door actualiteiten in grote mate naar de achtergrond van het politieke discours verdreven en direct wordt Romney nagenoeg onzichtbaar. Een beter campagneteam zou er voor zorgen dat de Republikein ook op andere onderwerpen met een overtuigende boodschap zou komen, of dat hij met doordachte spotjes en grootse speeches over de economie constant zichtbaar blijft. Op dit moment loopt Team Romney echter vooral achter de feiten aan en dat is een positie waar een uitdager zich nooit in mag bevinden.
Zo bezien valt de oproep van Murdoch om wat koppen te laten rollen best te begrijpen. Alleen Romney kan beoordelen of zijn huidige relatieve onzichtbaarheid het gevolg is van structurele strategische problemen, of dat het een incidentje betreft dat het gevolg is van de omschakeling van een campagne voor de Republikeinse nominatie naar een campagne voor het Witte Huis. Als er echter wel sprake is van een structureel probleem doet Romney er verstandig aan om het advies van Murdoch ter harte te nemen en die wetenschap doet het rommelen rond Team Romney.
Adriaan Andringa is hoofdredacteur van de WarRoom.