Cult

Het tweede scherm: een must of de ondergang van televisie?

10-07-2012 15:06

Tegenwoordig lijkt het een must voor televisieprogramma’s om iets te doen met het zogenaamde ‘tweede scherm’. Of het nu enkel een hashtag in beeld is zodat je je mening kan spuien op twitter of dat je kan meedoen met een quiz, zoals bij het programma Ranking the Stars tegenwoordig het geval is. Gewoon passief op de bank televisie kijken is er niet meer bij, interactie met het publiek is helemaal hip en happening. We leven nu eenmaal in een zapcultuur waarin de consument zijn aandacht niet zo lang meer op een ding tegelijk kan richten.

Mening van de kijker
Het lijkt tegenstrijdig, programma-makers zouden volgens mij juist moeten willen dat het publiek naar het desbetreffende televisieprogramma kijkt in plaats van dat het met andere dingen bezig is. Toch lijken de mensen in Hilversum van mening te zijn dat de kijker mee moet kunnen doen. Omroep MAX roept zijn publiek nog net niet op om te twitteren, waarschijnlijk om de simpele reden dat ze eerst het concept twitter dan in een 3-delige serie zouden moeten uitleggen.

Natuurlijk is het een makkelijke manier om er achter te komen wat het publiek ergens van vindt en wat er veranderd zou moeten worden. Een uitleg van de kijkcijfers als het ware. Maar zijn de tweets over programma echt nuttige en bruikbare kritiek? Er staat vaak niet meer in dan “fantastisch” of “waardeloos”, want veel meer kan ook niet gezegd worden in 140 tekens. Te weinig tekens om een goede analyse te kunnen maken van wat er nou daadwerkelijk fantastisch of waardeloos is aan een programma.

Nieuwe cultuur
Persoonlijk doe ik alleen iets met mijn tweede scherm (smartphone) als ik een programma saai vind en het mijn aandacht niet kan vasthouden. Als een programma interessant genoeg is kijk ik liever naar de televisie dan naar mijn telefoon. Het is natuurlijk ook veel leuker om iets de grond in te stampen, dan iets op te hemelen. Er wordt meer getweet over slecht nieuws dan over het goede.

Het tweede scherm is er en het lijkt er niet op dat het snel zal gaan verdwijnen. Er kan steeds meer en als er meer kan dan moet dat gebruikt worden. Als je niet mee gaat met je tijd dan wordt het ouderwets en ouderwetse dingen zijn voor oude mensen. Nieuwe media is de toekomst, voor alles om ons heen. Iedereen doet mee of je het nou wil of niet, want ouderwets zijn wil niemand.