Tussen enthousiaste Finnen en Ferrari-fans zaten raceliefhebbers Koen Verhelst en Herwin Thole afgelopen weekend op de tribune bij de Grand Prix van Hongarije.
Het geluid van een Formule 1-auto is hard. Bijna onbeschrijflijk hard. Een druk op het gaspedaal is alsof honderd dartpijltjes vlak na elkaar je trommelvliezen raken. De racewagen produceert geen vloeiend, rond geluid, maar het knettert en knerpt. Oordopjes zijn een must.
Gezien hadden we ze al wel eens, die wagens. Op een beurs, onder decorlampen. Toen viel al op hoe laag en klein zo’n auto eigenlijk is. Maar uit dat ondermaatse bakkie komt een monsterlijk lawaai. Wat een machtig apparaat.
Van Romeinse krijger tot ninja
We zitten aan het einde van het rechte stuk en zien de auto’s aan komen blazen vanaf de finishlijn. Op minder dan 100 meter van de eerste bocht trapt de coureur het rempedaal in. De auto remt af van 300 naar 120 km/u en de coureur stuurt in. Even is het nagenoeg stil: op kousenvoeten gaat de auto de bocht door. Van een Romeinse krijger verandert hij in een ninja. Tot het stuurwiel weer bijna recht staat en de voet van de coureur het gaspedaal beroert. Weg ninja.
De ene strijder is de andere niet: elke auto heeft een ander geluid. De wagens van achterhoedeteam Caterham brommen diep als de coureur terugschakelt. Achterin de Lotussen daarentegen lijkt alles vlekkeloos in elkaar over te lopen. En niet verwonderlijk: de beide rijders, Räikkönen en Grosjean, behalen een podiumplek.
Finnen, Russen, Spanjaarden, Amerikanen, Japanners
We delen onze tribune met veel fans van Fin Kimi Räikkönen. De GP van Hongarije is de dichtstbijzijnde race voor de Finnen. Elke keer als Räikkönen passeert, klinkt er applaus. En als hij de snelste tijd zet in een training gaan de mensen zelfs op de banken staan. Maar ook Ferrari-fans laten van zich horen. Als Alonso, leider in het kampioenschap, de pits uit komt rijden gaan de rode shirts staan en heffen de handen. Als de Spanjaard de bocht om is, steekt één vrouw lachend de middelvinger op naar haar bevriende buurman, die fan is van Red Bull.
Mensen vanuit de hele wereld zitten op onze tribune. Russen, Spanjaarden, Amerikanen, Japanners. De mannelijke midveertigers zijn goed vertegenwoordigd, inclusief teamshirtjes en bierbuiken. Maar er zijn ook opvallend veel vrouwen. Mooie vrouwen. Met petjes van hun favoriete rijder of wapperend met een Finse, Australische of Ferrari-vlag.
Ontbrekende regie
De sfeer rondom de baan is opperbest gedurende het weekend. De zon straalt en het bier vloeit. Maar niet alles is goed geregeld. Op donderdag rijdt de pendelbus niet terwijl er wel degelijk iets te doen is op het circuitpark: een wandeling door de pits voor de fans. Bij de nabijgelegen treinstations staan er daarom gretige, ‘zwarte’ taxichauffeurs, klaar om de wandeltocht naar de baan van ruim drie kwartier voor een zacht prijsje te verkorten.
Na het einde van de race op zondag ontbreken regie en hekken om het vertrek van al die duizenden toeschouwers enigszins te leiden. In de brandende zon is het wachten op een pendelbus die nooit komt – of althans niet voor jou. Want die naar zweet en schraal bier stinkende Hongaar duwt sympathiek zijn elleboog in je maag.
69 ronden
Misschien speelt mee dat waar het allemaal om draaide – de race – ons wat tegenvalt. Heel veel gebeurt er niet in die 69 ronden. Het blijft cool om live de wagens voorbij te zien jakkeren, maar we willen inhaalmanoeuvres. Precies de reden waarom we bij de eerste bocht zitten. Maar we zien vooral achterblijvers die ruimte moeten maken voor snellere rijders.
Hoogtepunt is zonder twijfel Kimi Räikkönen die als leider de pitstraat ingaat. Spannend: lukt het hem om Lewis Hamilton voor te blijven? Nee, de Brit is een fractie te snel. Maar tegenover teamgenoot Romain Grosjean maakt hij meer kans. De Lotusrijders gaan zij aan zij door ‘onze’ bocht. Net genoeg voor de Fin om de tweede plaats op te eisen.
De winst gaat naar de Brit Lewis Hamilton, die het hele weekend soeverein de lijsten aanvoerde. WK-leider Fernando Alonso, die zondag jarig was, wordt pas vijfde. Daarmee is de spanning in het kampioenschap nog niet terug terug. Alonso heeft nog steeds 40 punten voorsprong op de nummer twee.