Een film met groot Luc Besson op het affiche prikkelt de zintuigen. Besson, immers, de vader van de Franse actiefilm met huzarenstukjes als Taxi (1 tm 4), The Fifth Element, Nikita, Leon, Taken en the Transporterseries, om er maar een paar te noemen, laat hier echter wat steken vallen.
Lockout speelt zich af in de nabije toekomst. Het draait om een supergevangenis in de ruimte, waar de gevaarlijkste gevangenen van aarde in een permanente slaap gehouden worden (waarom zal nooit duidelijk worden). De dochter van de president van de Verenigde Staten bezoekt de gevangenis vanwege zijn bezwaren tegen de permanente slaap aangezien dit hersenbeschadiging kan veroorzaken. Uiteraard heel nobel. Wat zich dan ontvouwt is een aaneenschakeling van een steeds onwaarschijnlijker wordende verhaallijn. Één (jawel 1 !) ontdooide gevangene is in staat de gehele gevangenis over te nemen. Dan komt Guy Pearce in actie, onze super soldaat wordt op pad gestuurd om de inmiddels gegijzelde dochter te bevrijden.
De special effects zijn, zeker in het begin van de film, slecht. Op de personages in de verhaallijn is duidelijk bespaard, zo worden alle gijzelaars afgeschoten zodat we ons kunnen focussen op de hoofdpersonen. Eigenlijk is er maar een goed en grappig element in deze hele film en dat is Guy Pearce. De teksten van Guy zijn droog, grappig en goed getimed waarmee hij de film enigszins red van een complete ondergang.
Voor wie zin heeft in gewoon een snelle, makkelijke actiefilm die regelmatig een glimlach op je gezicht laat verschijnen, is LOCKOUT de moeite waard.