Met de verkiezingsposters gaat het nog niet overal heel erg voorspoedig, maar je kunt sowieso je twijfels hebben bij de overtuigingskracht van wat papiertjes op houten borden. Zou je je echt laten leiden door dergelijke weinig informatieve slogans? Veel bedrijven geloven er in ieder geval wel in, zij hangen de eigen equivalenten van verkiezingsposters graag overal in kantoor op. Naast dat je het effect kunt betwijfelen geven dergelijke motivationals het kantoor vaak een enigszins treurige aanblik. Daar zit je dan. Acht tot negen uur op kantoor en dan vindt je baas het ook nog extra nodig je er op verschillende plekken aan te herinneren dat je toch echt voor hem werkt. In plaats van enige bruikbare informatie te bieden bestaan dergelijke posters vaak ook alleen uit een lege leus. Een soort reclame voor het bedrijf, gericht op de eigen werknemer, maar dan nog wat triester.
Twittercode avant a lettre
Het doel van de posters lijkt tweeledig: een extra manier om het kantoor de juiste ‘corporate’ uitstraling te geven én het een handige weg bieden om de werknemer uit te leggen hoe men verwacht dat hij zich gedraagt. Daarmee is de motivational de Twittercode avant a lettre.
Je mag natuurlijk wel jezelf zijn, maar alleen als je je even aan deze bedrijfswaarden wilt houden. Daarbij schrikt men er niet voor terug om ogenschijnlijk logische oproepen als “klantvriendelijk!” en “stipt!” te verpakken op een manier dat ze net iets minder een open deur lijken. Wat is in hemelsnaam het effect dat je daarmee probeert te sorteren? Er zijn natuurlijk situaties denkbaar waarin je kort en krachtig je personeel aan bepaalde zaken wilt herinneren, maar als je ‘kernwaarden’ al niet duidelijk zijn, dan blijft dat waarschijnlijk ook zo. Daarnaast getuigt het van een intense treurigheid als je op deze manier wilt bewerkstelligen dat alles lekker veilig blijft. Dat mensen geen kritiek op elkaar gaan leveren of iets dergelijks vervelends. Dat soort dingen moeten we niet willen in ons bedrijf. Meer dan enig ander middel zijn de holle frasen op wand en intranet een poging zoveel mogelijk zekerheden in te bouwen en van het personeel een communicatieve eenheidsworst te draaien, die geen van allen echt lekker vindt.
Het staat natuurlijk wel lekker strak al die posters in de huisstijl. Niet lastig allemaal kunst aan de muur waar zomaar wel eens iemand aanstoot aan zou kunnen nemen. Toch zou je je ook kunnen afvragen wat een klant nu denkt als deze een keer langs komt en ziet dat je je eigen personeel er nog aan moet herinneren dat snelheid en effectiviteit de speerpunten moeten zijn. Of juist dat ze nu eens een keer aan de eigen IT-afdeling moeten denken, de financiële administratie er niet voor niets is en dat een actief bedrijf een blij bedrijf is. Motivationals: waar hebben we het in godsnaam nu helemaal over?