Iedereen die weleens wordt gebeld door een telemarketeer, weet dat het altijd gaat om vragen of aanbiedingen waar je niet op zit te wachten. Daarom bellen ze ook, want anders zou je het zelf wel aanvragen. Bijvoorbeeld een abonnement op een papieren krant. Dat betekent dat je moet betalen om elke dag het nieuws van de vorige dag te lezen. Nee, dank u. Een genuanceerde mening over de veiligheid op straat? Graag met ‘ja’ of ‘nee’ antwoorden op de volgende tien vragen.
Dat ze mij opeens bellen, komt door een gratis proefabonnement op de VPRO-gids. Dat leek heel grappig, want je wilt toch wel eens weten waarom mensen een TV-gids lezen. Zouden ze niet weten dat er internet bestaat? En dat je het dan dus niet hoeft op te zoeken in een papieren gids? Deze nieuwsgierigheid heeft dus als prijs dat ik sindsdien geregeld wordt gebeld door bedrijven en instanties die iets van mij willen. Die hebben dus allemaal mijn gegevens gekregen van de VPRO. Niet fijn.
Bel me niet!
Nu is het mogelijk om je af te melden via het Bel-me-niet-register. Hiervoor moet je dan al je persoonlijke gegevens invullen. Maar om dat te doen op een site van de overheid met als doel je privacy te beschermen, is natuurlijk vragen om problemen.
De oplossing is simpel: desinformatie geven. De waarde van de onderzoeksdata volledig onderuit halen. GeenStijl.nl heeft al een traditie opgebouwd met het manipuleren van kijkcijfers en natuurlijk met het kapen van de verkiezing van beste reclameslogan.
WTF.nl
Dat kan iedereen. Een enquête van fd.nl wil weten waar ik mijn belangrijkste financiële nieuws vandaan haal. Ik hoef het alleen maar aan te vinken: van The Financial Times tot De Financiële Telegraaf. Ik kies voor ‘anders’. Het belangrijkste financiële nieuws lees ik natuurlijk op Retecool.com. En op WTF.nl natuurlijk. Je moet niet op één bron afgaan, tenslotte.
Word je eigen Diederik Stapel! SP richting de 40 zetels? Activisten van de SP kunnen zich aanmelden bij Peil.nl en de partij stijgt zo naar 50 zetels. Ook even aangeven dat je in 2010 VVD hebt gestemd. Beste Diederik Samson, vergeet die rozen en focusgroepen, maar meld je met je campagneteam aan bij Maurice de Hond. Ook al heb je de vorige keer SP gestemd, het is voor de peiling leuker als je aangeeft van de SGP te komen. En met de selffulfilling prophecy die een opiniepeiling nu eenmaal is, word je misschien ook nog premier.
Dan kunnen wij na 12 september nog maandenlang napraten over de kiezer die zo op drift is geraakt en daar allerlei sluitende verklaringen voor geven. Want de kiezer weet natuurlijk heel goed wat hij doet.