Cult

De Nederlandse versie van King Lear schrijft geschiedenis van geschiedenis

26-08-2012 10:52


Met William Shakespeare’s King Lear als seizoensopener heeft theater DeLaMar een interessant stuk te pakken. In vijf bedrijven weten de toneelspelers van toneelgroep Het Toneel Speelt, met onder andere Mark Rietman en Bracha van Doesburgh, een strak spel neer te zetten met prachtige dialogen. Een verhaal over macht, liefde en magie, geregisseerd door Jaap Spijkers.

De gordijnen gaan open en we bevinden ons aan het tamelijk eenvoudige hof van King Lear (Mark Rietman). De koning is oud, weduwnaar en meent dat het hoog tijd is om zijn rijk te verdelen onder zijn drie dochters Goneril (Marieke de Kleine), Regan (Bracha van Doesburgh) en Cornelia (Fockeline Ouwerkerk). De opdracht aan laatstgenoemden is om de liefde voor hun vader zo helder mogelijk te verklaren. Een hoop vleierij door zijn oudste dochters zorgt ervoor dat het rijk tussen hen wordt verdeeld; zijn jongste dochter blijft na haar oprechte liefdesverklaring met lege handen achter en wordt voor eeuwig verbannen uit het rijk. Op dat moment begint de tweede grote verhaallijn in het tweede bedrijf. De graaf van Gloster (Jules Croiset) wordt door zijn bastaardzoon Edmond (Daan Schuurmans) overtuigd van de slechte bedoelingen van zijn wettige zoon Edgar (Tijn Docter), wat ervoor zorgt dat Edgar op de moordlijst komt te staan.

Tragedie van epische proporties
Het stuk begint in het Hof, maar naarmate het stuk vordert wordt het verhaal steeds grimmiger en eindigen we na de pauze in een donker bos met onheilspellend weer. Lear wordt knettergek, wat voor lachwekkende dialogen zorgt. Hij komt achter de kwade bedoelingen van zijn oudste dochter, en bijgestaan door zijn trouwe dienaar Kent (Dries Smits) en zijn nar (Fabian Jansen) begint hij de zoektocht naar zijn jongste dochter, die inmiddels is getrouwd in Frankrijk. Gloster wordt door een list blind, maar zijn wettige zoon probeert hem zijn weg weer te laten vinden.

King Lear is een tragedie van epische proporties zonder een happy ending. Het publiek wordt overladen met een hoop drama, levenslessen en verhaalwendingen. Mark Rietman schittert met verheven stem vol overtuiging als de driftige en oudere Lear en Jules Croiset is adembenemend en soms zelfs ietwat schattig in zijn rol van Gloster. Het is een lange zit van maar liefst drie uur, maar dan krijg je ook een hoogstaand werkje toneel. Op minimalistische wijze wordt prachtig vorm gegeven aan het verhaal. Fabian Jansen zorgt als nar met een moderne vol getatoeëerde arm, seksueel getinte grapjes en zijn diverse rijmpjes voor de nodige humor in het verhaal, wat noodzakelijk is in een stuk waar een groot deel van de karakters uiteindelijk op tragische wijze sterft.

Shakespeares ongeëvenaarde kracht
Shakespeare bewijst dat zijn stukken na honderden jaren nog steeds van ongeëvenaarde kracht zijn. De cast van Het Toneel Speelt slaagt erin om de kracht van Shakespeares taal in een moderne setting weer in volle glorie te laten bloeien. Onbegrijpelijk dat er nog een hoop lege stoelen achterin de zaal waren te vinden.

Het Toneel Speelt is met King Lear nog tot en met 9 september 2012 in het DeLaMar theater te zien. Daarna tourt het theatergezelschap tot en met 10 november door het hele land in de betere theaters.

Door: Melanie Hensen en Liv Krake