Facebook heeft een beetje een schizofrene relatie met haar gebruikers, en anders dan u wellicht denkt zijn dat niet alleen de gebruikers met een persoonlijk profiel. “You’re the product being sold”, is de zin die op ieders lippen ligt als er klachten over het uiterlijk van Facebook komen, maar daarmee is niet alles gezegd. Hoe erg je je ook verkocht voelt, uiteindelijk kan Facebook alleen maar geld aan je verdienen als je op een beetje eenduidige manier met de dienst om kunt gaan. Haak je steeds af omdat de gebruikerservaring geheel is toegespitst op betalende adverteerders, dan heeft Facebook uiteindelijk nog niets. Toch is dit wel de weg die Facebook in lijkt te slaan. Met de wens het zoveel mogelijk (potentieel) betalende partijen naar de zin te maken sloopt Facebook steeds meer haar eigen interface, waardoor deze uiteindelijk voor niemand meer wenselijk is.
Facebook loves developers, but..
Spammers zijn een voorbeeld van een commerciële manier van ondernemen waar uiteindelijk niemand echt op zit te wachten, gebruikers niet, andere ondernemers niet en in dit geval Facebook ook niet. Er is dan ook een duidelijk ontmoedigingsbeleid voor fake-accounts en de lading aan ongewenst verkeer dat deze opleveren. Afgelopen vrijdag kondigde Facebook bijvoorbeeld nog aan beter te gaan optreden tegen nep-accounts en maakt het nog eens extra duidelijk dat de verkoop van ‘likes’ niet de bedoeling is. Het lijkt er op dat Facebook de strijd aanbindt met allerlei uitwassen op het netwerk, maar in de praktijk blijkt ze vrij selectief in het strak handhaven van de eigen regels.
Elke marketeer kan je zo al vertellen dat een leuke win-actie die niet helemaal volgens de regels is in bijna alle gevallen wel ongezien doorgang kan vinden. Doet Facebook toch niets aan. De schizofrene natuur van Facebook komt echter nog sterker naar voren in de manier waarop ze het appbouwers naar de zin maakt. Steeds meer designtrucjes worden uit de hoge hoed getoverd om u maar toestemming te geven uw informatie aan allerlei adverteerders af te staan. Het lijkt een duidelijk focus op de adverteerder, maar door de aandacht af te leiden van ‘lastige’ dingen als toestemming geven en privacy consequenties zou men zichzelf wel eens in de voet kunnen schieten. Scams zijn een makkie geworden, juist doordat Facebook de bij het eerste contact belangrijkste informatie graag wegstopt.
WhatsApp scam
WhatsApp heeft geen applicatie binnen Facebook, toch kom je naast de pagina van de mobiele-app bouwer en wat informatie en ondersteuningspagina’s een hele hoop wannabe-WhatsApp applicatiepagina’s tegen. Allemaal nep-apps. Onlangs waarde er weer een nieuwe WhatsApp scam rond op Facebook. Voor de oplettende gebruiker geen probleem om deze te herkennen, maar je moet dan inderdaad wel goed opletten. Alleen de doel-URL zou al reden moeten zijn deze applicatie nergens toestemming voor te verlenen, “thelolzspot” klinkt namelijk niet heel erg als de officiële app-bouwer. Maarja; Facebook zet dat dus heel erg slim lekker klein ergens onderin.
Het sociale netwerk is zich hiermee dus eigenlijk zelf te slim af: in een poging het app-bouwers zo goed mogelijk naar de zin te maken zet ze ook de deur open voor dubieuze partijen. Op dit moment is er nog een waslijst aan onbetrouwbare apps met een pagina op Facebook. De vraag is waarom Facebook dat dan weer laat liggen, als de beste ervaring voor bedrijven ze zo aan het hart gaat. Zolang het netwerk het ‘echte’ producenten naar de zin wil maken zonder op de achterdeur te letten zal uiteindelijk juist steeds lastiger worden om je als serieuze dienst op het netwerk te profileren. Je kunt er ongelofelijk lang mee doorgaan, maar uiteindelijk keert de eindgebruiker -“the product being sold”- zich dan toch af van Zuckerberg en begint het hele spel elders opnieuw.