De Stichting BREIN gaat niet graag in op de argumenten die de Piratenpartij aandraagt. Toen de Piratenpartij meldde dat de blokkade van The Piratebay op grote schaal werd omzeild en dus nutteloos was werd dat afgedaan als onzin. Ook op onze argumenten tegen de door de SP voorgestelde ‘jij-bent-piraatheffing’ op mp3-spelers en smartphones weigerden de lobbyisten in te gaan.
De Scientific American komt deze maand met een interessant artikel waarin de voornaamste oorzaken van de stijgende populariteit van downloadsites wordt verklaard uit het gedrag van de industrie zelf. Volgens dit artikel blijft de filmindustrie hopeloos achter en kost juist het gebrek aan innovatie en klantgerichte service deze bedrijven handenvol geld. Wat zijn de voornaamste problemen?
Ongunstige voorwaarden en onbeschikbaar
Allereerst zijn de voorwaarden voor het streamen van een film een stuk ongunstiger dan wanneer je een DVD huurt. DVD’s mag je vaak drie of vijf dagen houden, maar als je dezelfde film online huurt, moet je de film in 48 uur afgekeken hebben. In de VS is dat nog minder en heb je slechts 24 uur de tijd. Waarom wordt er evenveel gerekend als voor het huren van een DVD, maar is de service een stuk minder?
Het grootste probleem is dat veel van de populairste films gewoonweg niet online verhuurd worden. Veel nieuwe films komen pas maanden later in de verhuur en sommige films zijn jaren later nog steeds niet te huren. Star Wars, Raiders of the Lost Ark, Peter Pan, A Beautiful Mind, Saving Private Ryan en nog heel veel meer titels zijn onvindbaar. Geen van de grote filmstudio’s wilde meewerken aan het SciAm artikel, dus de reden van die lacune blijft onbekend.
Gevolgen
De gevolgen zijn echter zonneklaar. Als de rechthebbenden hun films niet beschikbaar willen maken, dan doen de mensen het zelf. Het verkeer naar downloadsites is dus verzesvoudigd sinds 2009, en filesharing groeit met ruim 23 procent per jaar. Van de volledige top-10 van meest gedownloade films uit 2011 is geen enkele film online te huur. De filmindustrie creëert zo haar eigen probleem door vast te houden aan de oude verdienmodellen. En in plaats van dat zij deze modellen en de houdbaarheid daarvan in het internet-tijdperk kritisch tegen het licht houdt, zetten de copyright-maximalisten juist in op het bevechten van het internet.
De Piratenpartij vindt dat het tijd wordt dat de politiek de feiten onder ogen ziet, in plaats van blind te varen op lobbyisten van een industrie die zich uit alle macht verzet tegen de realiteit van het internet. Wanneer je het downloaden wilt tegengaan, moet je de industrie zich aan laten passen en niet het internet trachten te blokkeren. Niet omdat we zo graag gratis willen downloaden, maar omdat het vrije internet en alternatieve distributiemodellen niet opgeofferd mogen worden om een minderheid van invloedrijke lobbyclubs tevreden te stellen. Omdat het blokkeren van The Piratebay duizenden nieuwe artiesten de kans ontneemt om zelf hun publiek te vinden en hen weer in de armen dwingt van de entertainment industrie van de vorige eeuw. En omdat de technologie die hier ontwikkeld wordt om filesharing-sites te filteren en internetverkeer te controleren linea recta doorverkocht wordt aan dictatoriale regimes die dezelfde software gebruiken om de vrijheid van meningsuiting aan banden te leggen en hun burgers te bespioneren.
Dirk Poot is lijsttrekker en partijvoorzitter van de Piratenpartij Nederland bij de Tweede Kamerverkiezingen van 12 september.
CC-foto: photographerglen