In Nederland hadden we ‘het tweede scherm’. Met een tablet in je hand naar een verkiezingsdebat kijken, mee praten over onzinnige stellingen en heel fanatiek stemmen op de lijsttrekker van de partij waar je toch al op ging stemmen, om hem als winnaar uit te laten roepen. Leuk hoor, maar zo 2011, een beetje mogen stemmen over de winnaar. Dan pakken ze het in Amerika toch rigoreuzer aan; iedereen met een Xbox kan van seconde tot seconde laten weten hoe hij de inbreng van president Obama en Mitt Romney in de presidentiële debatten waardeert.
Sociale media
Sociale media spelen massaal in op de verkiezingen in het algemeen, en op de presidentiële debatten in het bijzonder. YouTube, Yahoo en AOL slaan de handen ineen tijdens de debatten om de meningen van honderdduizenden Amerikanen bij elkaar te brengen. Je kan de debatten live online kijken en via diverse kanalen jouw mening met de wereld delen. Ook Facebook zal de debatten live streamen. Daarbij voeren ze een keur aan prominente politici en commentatoren op die live verslag zullen doen, waar je stellingen en vragen aan kan voorleggen en waarmee je in debat kan gaan. De spin room live in je woonkamer via je laptop.
De mensen achter de Xbox gaan echter een stapje verder. Het systeem van Microsoft zal bij een breed publiek vooral bekend zijn als spelcomputer, maar dankzij Xbox Live zit er een volledig netwerk achter waarop spelcomputer, internet, sociale media en TV bij elkaar komen. Het Election 2012 kanaal op Xbox Live biedt een dagelijks televisieprogramma over de verkiezingen in samenwerking met NBC News en voert peilingen uit samen met YouGov. Het is zelfs mogelijk om je via het systeem online als kiezer te registreren. Alles om de kloof tussen politiek en (jonge) burgers te dichten.
Gemoedstoestand
De debatten kan je uiteraard ook kijken via Xbox Live. Maar bij kijken houdt het niet op. Via je controller of de bewegingssensoren van Xbox Kinect kan je gedurende het gehele debat je gemoedstoestand laten blijken. Reageer je dus positief of juist negatief op een uitspraak van één van beide kandidaten, en het wordt direct geregisteerd. Niet alleen na afloop stemmen over wie het debat gewonnen heeft, maar real time de reacties op uitspraken van politici peilen om precies te zien wie op welk onderwerp het meest overtuigend werd gevonden. En daarnaast nog alles wat je ook op ons tweede scherm kan met stellingen en stemmingen.
Dergelijke informatie verzamelen Amerikaanse media al jaren, zij het op kleinere schaal. Overal in Amerika kijken mensen naar debatten en speeches met een draaiknop in hun hand. Ben je positief gestemd? Dan draai je de knop naar rechts. Wordt je gemoedstoestand toch negatiever? Dan draai je naar links. Op die manier brengen media in kaart wat Xbox Live nu op een veel grotere schaal gaat doen.
Data
Die data zijn overigens niet alleen voor de media interessant, maar zeker ook voor de campagneteams zelf. Blijkt jouw kandidaat namelijk negatieve gevoelens op te roepen terwijl hij over buitenlands beleid praat, of over de economie, dan weet je dat je aan die boodschap moet schaven. En met de informatie over je tegenstander weet je precies waar aanvallen met meest effectief zijn.
Helaas zijn de meeste diensten van sociale media rond de verkiezingen alleen toegankelijk voor gebruikers in Amerika. Bespaar jezelf dus de moeite om tijdens het debat aanstaande woensdag te gaan zoeken naar het Xbox Live kanaal waar jij je mening van seconde tot seconde kan geven. Daarvoor zal je een andere manier moeten zoeken, zoals de VS2012 debate watch party van campagnebureau BKB, of natuurlijk Twitter. En over dat laatste medium gesproken, zij hebben geen bijzondere plannen voor de presidentiële debatten omdat ze toch wel een rol van betekenis spelen.
Adriaan Andringa is hoofdredacteur van de WarRoom.