Hoera en van harte! We zijn weer jarig. Drie jaar geleden begonnen we DeJaap met een gedachte, deels een grap, op twitter en iets meer dan 1000 dagen later zijn we een groeiend en bloeiend bedrijf. Inclusief betaalde krachten, koffers geld investerende dikke Chinezen, een businessplan voor de komende jaren, een stijgende lijn in alles inclusief de bezoekcijfers en serieuze winstverwachtingen. Hoera, nogmaals. Vooral ook voor u.
Want voor de inmiddels 7254 geplaatste artikelen (dit artikel meegeteld) bent u zelf voor het overgrote merendeel verantwoordelijk. In drie jaar tijd verzamelden we dan ook 818 auteurs. 818 opiniemakers die er voor kozen van dit nieuwe podium gebruik te maken om hun mening te delen, van gedachten te wisselen of hun talent te etaleren.
Reacties
Daar reageerde u massaal op: maarliefst 64.546 reacties werden er tot nu toe geplaatst. 64.546 reacties die er toe doen want een paar honderd reacties werden ook weer verwijderd omdat ze niets te maken hadden met interessante online discussie. Dat resulteerde in enkele tientallen gebande IP-nummers.
DeJaap.nl werd weliswaar op 1 oktober 2009 gelanceerd, het allereerste artikel verscheen pas op 3 oktober van dat jaar. Titel: Antiracisme campagnes missen hun doel. De auteur van dit artikel is, hoe kan het ook anders, niemand minder dan Linda Duits. Toen nog beginnend publiciste, inmiddels bekend van krant en televisie.
Boeken
Linda Duits was niet de enige die DeJaap als podium voor haar talenten gebruikte en daardoor nieuwe podia wist te bereiken. Rianne Meijer schreef haar feuilleton over eetstoornissen op DeJaap wat resulteerde in een veelbesproken boek bij uitgeverij Prometheus.
Onderzoeker Chris Aalberts publiceerde zijn onderzoek naar PVV-stemmers op DeJaap voordat het in boekvorm verscheen en columnist Thijs Kleinpaste beviel het schrijven van columns zo goed dat ook hij zijn DeJaap-columns, in bewerkte versie, zal publiceren in boekvorm.
Vaste baan
DeJaap bleek voor sommige auteurs ook een handige opstap naar een vaste baan. Maarliefst twee oud DeJaap-redacteuren hebben inmiddels een fulltime contract als redacteur bij Geenstijl.nl. Het mede door DeJaap bekend geworden journalistieke merk Bas Paternotte (tevens onverdienstelijk Paint-cartoonist) vond op Geenstijl.nl een veelgelezen podium voor een wekelijkse column, en maakte onlangs de overstap van HP/DeTijd.nl naar DeJaap.nl waar hij nu is toegetreden tot de hoofdredactie.
Wij denken dan ook zomaar dat het in tijden van krapte op de arbeidsmarkt zin heeft jezelf zoveel mogelijk te laten zien. Juist bij krapte op de arbeidsmarkt. Wie talent heeft en dat durft te tonen kent geen financiële crisis. Talent en voldoende kloten, behaalde rendementen uit het verleden bieden wat dat betreft altijd garantie voor de toekomst. Probeer het anders ook eens.
Confetti, serpentines, kaarsjes uitblazen, hoera, hoera, hoera!
Op naar de volgende drie jaar. Immer voorwaarts.