Gedurende de afgelopen maand heeft u wellicht het een en ander opgemerkt aan Facebook. Steeds meer mensen vroegen zich bijvoorbeeld af “Ben ik nu gek, of komt dit me nu zo bekend voor?”. Facebook heeft namelijk weer een aantal wijzigingen doorgevoerd, waarvan de gevolgen direct zichtbaar zijn in je Facebook timeline. Nu voert het netwerk telkens vele kleine en grote aanpassingen door, maar de veranderingen die nu zichtbaar worden kenmerken toch het zichtbaar worden van een kentering die al eerder was ingezet.
Van alleen timelines kan het beursgenoteerde bedrijf niet leven, ook niet als ze handjeklap spelen met virtuele boerenbedrijven. Daarnaast ergeren gebruikers zich nu aan een maatregel die deels een eerdere ergernis te lijf gaat, een die uiteraard uiteindelijk ten dienste staat van maar één ‘story’: die van Facebook zelf.
Strijd tegen het ‘grappige plaatjes delen’
Voor dat we ons konden ergeren aan de manier waarop nu posts worden weergegeven ontstond er al steeds meer wrijving tussen de gebruikers over de hoeveelheid aan ‘leuke plaatjes’ die er onderling gedeeld werden. Het kom makkelijk voorkomen dat je twee weken lang hetzelfde plaatje voor je kiezen kreeg, maar dan steeds van een andere ‘vriend’. Leuk! Grappig! In de strijd tegen de steeds maar toenemende vloed van dit soort ‘memes’ en kettingbrieven moest er wel wat gebeuren.
De indeling van de timeline was de uitgelezen plek om de strijd tegen de ‘retro-plaatjes’ te voeren. Eigenlijk heel simpel: gewoon posts laten zien waar die week veel ‘interactie op is geweest’. Facebook heeft de “top stories” de afgelopen tijd extra aangescherpt en zo kon je de afgelopen week al steeds meer klachten horen van mensen die meerdere dagen dezelfde berichten bleven zien. Het is duidelijk dat ook dit niet de meest ideale weg is, in plaats van diversere content, zit je naar meer eenheidsworst te kijken. Voor Facebook is het echter allemaal onderdeel van het plan uitdagende berichten meer te belonen; een handmatige verandering van ‘top posts’ naar ‘most recent’ wordt zelfs regelmatig weer teruggezet door het systeem. Of u de veranderingen maar gewoon even wilt accepteren, dus.
Edgerank
Naast het top stories verhaal probeert Facebook ook bedrijven er op hun eigen manier van te overtuigen dat het niet alleen gaat om volume of ‘bezig blijven’, maar om het totaalpakket van het opzetten van een communicatiestrategie. Veel eigenaars van bedrijfspagina’s zagen het aantal bekeken berichten de afgelopen maand fors afnemen doordat Facebook het eigen Edgerank algoritme wat heeft aangescherpt. Het gaat nu nog meer om de interactie met je pagina; goede content komt zo bovendrijven, is de gedachte. Ze volgen daarmee deels de gedachtegang van Google, die eenzelfde methode voor de zoekresultaten gebruikt. Uiteraard is het geheel ook te omzeilen door een kleine vergoeding te betalen.
Een deel van de pagina’s reageert met gebruikers op te roepen niet alleen te liken, maar de pagina ook toe te voegen aan de interest list. Afhankelijk zijn van dit soort trucjes, of het alleen maar promoten van posts zal op de langere termijn toch geen oplossing blijken. Het is duidelijk dat Facebook steeds meer wil inzetten op relevantie en ‘activerende content’. De vraag is uiteindelijk of men wel op een dergelijke selectie zit te wachten, het publiek blijkt nogal eens weerbarstig en laat regelmatig zien de doorzichtigheid van het idee van een reeks informatie te verkiezen boven de selectie van ‘relevant’ door een ondoorzichtig algoritme.
Bedrijven als Google en Facebook zetten graag in op ideeën als ‘relevantie’ en koppelen dat aan ideaalbeelden over (hyper)tekstuele content (Google) en een geïntegreerd marketingverhaal (storytelling) over de hele linie (Facebook). De lezer zet regelmatig echter liever zelf wat filters in terwijl hij met de lieslaarzen aan door de middelmatige inhoud waadt; “Heel wat overzichtelijker”, lijken zij te denken. In ieder geval kun je het missen van een verhaal dan alleen jezelf aanrekenen.