De kans is vrij groot dat u een persoon bent die in meer of mindere mate begaan is met de wereld. Noem het een gevoel van internationale solidariteit. Waarschijnlijk heeft u zich ooit aan de telefoon of in de stad laten verleiden om vijf euro per maand aan Unicef te schenken. De enige reden dat u dat nog weet is omdat er ieder kwartaal een bedelbrief inclusief foto van een knap zielig kijkend hongerkindje op mat ligt. “O ja, ik deed ooit iets goeds voor de wereld.” En het trieste van dit alles is dat u nog in uw eigen zelfpijperij gelooft ook.
Pink Ribbon
Goede doelen voor arme mensen is de Pink Ribbon-kanker van deze wereld. Mensen die dit sponsoren zijn geen haar beter. Niet eens omdat het geld voor een relatief groot gedeelte in de zakken verdwijnt van goededoelen-directeuren. Niet eens omdat ‘gratis rijst’ lokale markten kapot maakt. Niet eens omdat deze goede doelen gebaat zijn bij het beeld van een passieve arme derde wereld. Neen waarde lezer de kanker zit in u, de gulle gever. Uw gegeef maakt een karikatuur van de naastenliefde. Uw gegeef doet baby Jezus huilen en omdraaien in zijn graf als hij dat had. Vooral in Nederland zijn we erg goed in geven. Geef de Nederlander een beetje succesvolle orkaan en het ganse land barst uit zijn voegen van zelfvoldaanheid. Dan trekken we een blik BN-ers open en vieren we hoe geweldig we gezamenlijk wel niet zijn. Walgelijk. Internationale solidariteit komt uit je hart en dat is niet met zelfontworpen kleding Bastiaan van Schaik een stijve geven. Wanneer u zich daarmee inlaat bent u verkeerd bezig, hoe jong en openminded u ook mag zijn.
Als u werkelijk een goed mens bent met een onderbuik vol warm goedsel, doe daar dan godverdomme wat mee! Op een manier die u persoonlijk voelt. Een manier die pijn kan doen op verschillende manieren, maar altijd echt is. Maar nee, voor u is het teveel moeite om via waarbenjij.nu effe contact te leggen met een backpacker om het telefoonnummer te krijgen van een Angolese alleenstaande moeder van vijf. Liever geven we het geld uit aan een gelikte reclamecampagne met een moeilijk kijkende Marco Borsato. Want goedheid moet vooral zichtbaar zijn voor de ander, anders telt het niet.
Western Union
Denkt u nu werkelijk dat het zo moeilijk is om klanten te vinden voor uw gratis geld? Is het ooit moeilijk geweest om mensen lekker te maken voor gratis geld? Zelfs in de derde wereld heeft elke arme sloeber een mobiele telefoon. Bovendien weet elke Afrikaan hoe Western Union werkt. En de voordelen van deze manier van ontwikkelingshulp zijn ontelbaar. Omdat u wel wat beters te doen heeft met uw tijd noemen we er hier maar 9.
Geef écht om de wereld. Geef direct. Zeker nu.
CC-Foto: Herman Pieters