De TROS moet een boete van 108.000 euro betalen, omdat de omroep onder meer verboden reclame heeft geuit in de kinderserie Het Sprookjesboomfeest.
De TROS had eerder bezwaar aangetekend bij de rechtbank in Amsterdam, maar die heeft het Commissariaat voor de Media nu in het gelijk gesteld. De boete valt wel iets lager uit dan aanvankelijk was opgelegd. De mediawaakhond wilde 120.000 euro hebben.
Reclame voor Efteling
Met de uitzending van Het Sprookjesboomfeest werd volgens de mediawaakhond eveneens interesse gewekt voor de attractie Sprookjesboom in de Efteling. Het commissariaat is blij met de uitspraak. “De publieke omroep moet een veilige haven zijn voor kinderen. Publieke media-instellingen mogen in hun programma’s geen reclame maken en ze mogen buiten de programma’s niet dienstbaar zijn aan het maken van winst door commerciële partijen.” De TROS liet vrijdag weten de uitspraak eerst te willen bestuderen voordat ze met een reactie komt.
Niet de eerste keer
De TROS is al vaker op de vingers getikt voor verboden reclameuitingen. Zo maakte de ‘grootste familie van Nederland’ al reclame voor Van der Valk reizen en was het programma Bibaboerderij onderdeel van een marketingcampagne van C1000. Na verschillende boetes klaagde TROS-directeur Peter Kuipers vorig jaar nog over de onduidelijkheid van de regels en de ‘omgekeerde bewijslast’. Kuipers overwoog zelfs te stoppen met kinderprogramma’s.
ANP/DeJaap