Directeur Van der Sar, keeper die zal moeten scoren

23-11-2012 15:00

Edwin van der Sar wordt directeur marketing bij Ajax. Onder de vleugels van Michael Kinsbergen hoopt hij zichzelf te ontwikkelen tot een volwaardig lid van de directie, waarna in de toekomst een algemeen directeurschap in het verschiet ligt. Na eerst jarenlang ‘de nul houden’ als doel te hebben gesteld zal hij als directeur marketing vol in de aanval moeten om een opvolger voor geldschieter AEGON te vinden. Onmogelijk voor iemand met zulke geringe ervaring in het bedrijfsleven, roept de ene helft. Een meesterzet van het kamp Cruijff, roept een andere groep.

Cursus goed afgerond

Toen Frank de Boer werd gevraagd of Van der Sar niet beter van dienst zou kunnen zijn als keeperstrainer antwoordde hij dat Edwin vele kwaliteiten had en dat bewezen had op de ‘cursus op de Johan Cruyff Academy’. Het lijkt een wat wankele basis voor een directeurschap bij Ajax, zeker ook gezien het feit dat het andere directielid dat rechtstreeks uit de voetbalwereld komt, Marc Overmars, eerst nog jaren mocht proefdraaien in het bestuur van Go Ahead Eagles.

En ook de recente optredens van Van der Sar in de media beloven niet veel goeds. Als analist bij de Champions Leaguewedstrijden weet hij de ene na de andere open deur in te trappen en interviews verlopen op zijn minst stroef. Geen schande en geen ramp, maar het roept wel de vraag op of in gesprek met het bedrijfsleven Van der Sar met overtuigingskracht het merk Ajax weet te verkopen.

Echter, ondanks al deze argumenten tegen Van der Sar als directeur marketing moet je hem het voordeel van de twijfel geven. Dat heeft niet zoveel te maken met de kwaliteiten van de voormalig topkeeper, als wel met de omgeving waarmee hij te maken krijgt en de mensen die hij heeft leren kennen.

Idool Van der Sar

Als er één ding is dat door alle klassen van de maatschappij heen snijdt dan is het wel de adoratie voor de voetballer. Of het nu de bakker op de hoek of Yves Gijrath van de Miljonair Fair is, met een topvoetballer in de buurt wordt hun toon milder en hun interesse groter. Tussen alle pitches die een bedrijf te verwerken krijgt zal een pitch van Van der Sar altijd meer de aandacht trekken, ongeacht wat hij zegt en hoe hij het zegt.

Het klinkt nogal pessimistisch, maar Van der Sar is een stroman die deuren opent, aandacht trekt en daarna eigenlijk niet zoveel meer hoeft te doen omdat er andere mensen zijn die vanaf daar zijn rol over kunnen nemen.  Zijn uitspraak dat hij ‘zichtbaar’ wil zijn voor de mensen binnen de club en een uithangbord voor diegenen buiten de club laat eigenlijk al zien dat hij deze rolverdeling zelf ook erkent. Met zijn gigantisch grote netwerk binnen de voetballerij opent hij deuren, met zijn achtergrond zorgt hij voor volle zalen en dus staat hij daarmee bij voorbaat al 2-0 voor.

Van der Sar zal in zijn nieuwe rol nog steeds een keeper zijn, die even ten aanval trekt om de deuren te openen voor Ajax, maar daarna een goed team om hem heen heeft dat hem hopelijk niet nodig heeft om de nul te houden en de overwinning en het sponsorcontract binnen te slepen.

En misschien blijkt Van der Sar snel een hoop op te pikken en kan hij indien nodig, ten overstaan van de beoogde nieuwe sponsor, een beslissende redding maken als de rest het even laat afweten. Met een mooi algemeen directeurschap als beloning.