De Slag om Brussel zocht maandagavond naar een nieuwe slogan voor de EU. Eerdere slogans, zoals ‘Europa: best belangrijk’ faalden jammerlijk –en terecht-. De jongens van de Keuringsdienst van Waarde deden echter zelf ook een tevergeefse poging om Europa te verkopen aan de kiezer. Een interview met Jack de Overspelige Vries helpt namelijk niet. BIZAR.
Ook ik stemde tegen de grondwet in 2004. De politici en de media deden mij denken dat dat het beste was. Een studie Europese Geschiedenis en van die ‘kennis van zaken’ verder, en ik ben 180 graden gedraaid. Mijn slogan is nu: Europa is DE SHIT OUWE. Maar hoe verkoop je dat?
Gulden terug
Feitelijke kennis mag niet baten. Al decennia lang geen oorlog, meer voordelen dan nadelen: allemaal uitheems abstracte gegevens. Politici die anti-Europa zijn schreeuwen het hardst en winnen zieltjes. De gulden terug, Griekenland eruit en die malle subsidies afschaffen.
Zucht.
Deal with it
Hoe breng je die mensen aan het verstand dat oma slechts lijkt te zaniken over die oorlog omdat jij het EU-zijdank niet hoeft te doen. Dat ze feta, donor en weet ik veel wat voor troep naar binnen kunnen schuiven voor een habbekrats dankzij de EU. Dat politici liegen en dat de media enkel draaien op slecht nieuws. Ja, er zijn problemen, dat gebeurt wel vaker bij zo’n idioot immens vredesproject. Ik heb potdorie al moeilijkheden voordat ik de deur uit ben ’s ochtends, hoofdzakelijk schoen-gerelateerd.
Pro-Europese mensen, zoals de jongens van De Slag om Brussel, proberen het slechte imago van Europa te achterhalen. Maar als Jack de Vries achteraf dingen roept als “Een ja voor Europa is een ja voor Nederland”, is dat natuurlijk alles behalve goede marketing te noemen.
Misschien is het maar beter dat er geen referenda meer zijn, en/of dat die glashard genegeerd worden. Europa is niet te verkopen aan de kiezer, maar de kiezer krijgt Europa – gelukkig- gewoon op de koop toe. DEAL WITH IT. En andere dingen in hoofdletters die indruk maken.