De laatste aanpassingen van de technologie-Bijbel van Mary Meeker zijn uit. Het zijn de meest interessante, maar ook de meest dorre zakenpagina’s van het jaar. Mary Meeker’s tekstboeken zijn als lesboeken Franse grammatica. Verplichte kost, waar eigenlijk niemand zin in heeft.
De almachtige analiste van venture capitalist Kleiner Perkins Caufield & Blyers turft al sinds 1994, ongeveer gelijktijdig met de conceptie van het wereldwijde web, de veranderingen in de business als gevolg van technologische vernieuwingen.
Meeker werkte onder meer voor de Amerikaanse zakenbank Morgan Stanley en was als informatiebron betrokken bij tientallen beroemde én beruchte beursgangen, waaronder die van Google, Netscape en AOL Time Warner.
Wat Mary zei was vaak waar, zeker omdat deze mevrouw eruit ziet als een frikkige lerares Frans, en niet als zo’n corporate banktrut met een grote mond en een bak aan belangen. Goed, De Jaap las de 88 slides van juffrouw Mary en hier komen de conclusies. In 21 stapjes.
PC weg ermee
1) Internet op pc’s groeit robuust, de mobiele groei moet nog beginnen. 2,4 miljard mensen op aarde zijn aangesloten op het wereldwijde web (een derde deel van alle mensen op planeet aarde).
De meeste internetters wonen in China, bijna 550 miljoen. Snelst groeiend digi-land ter wereld in 2011 was Iran, met een groei van 205%: 42 miljoen Iraniërs zitten op internet. Tweede groeibron is Argentinië, met een 57% stijging tot 28 miljoen internet-gebruikers. Wat opvalt is dat de groei in Amerika afneemt. Het afgelopen jaar was de digi-toename nog slechts 3%.
2) Nederland staat wereldwijd op de negende plaats van landen met smartphone gebruikers (9 miljoen). Op 1 staat weer China en op twee Amerika. Wie naar groeipotentie kijkt, ziet een paar onontgonnen gebieden: India, Indonesië en Rusland. De smartphone-penetratie in deze landen ligt nog onder de tien procent, maar verdubbelt elk jaar.
Anabolen Android
3) De I-pad is de grootste. Meeker mat 10 maanden na de lancering hoe populair Apple-spulletjes zijn. De witte speelgoedfabriek van Steve Jobs heeft inmiddels 1 miljard artikelen verkocht. Met ruim 80% is de I-pad verreweg het vetste artikel.
4) Maar van de telefoons is Android weer veel populairder dan de I-phone, dat hipsterding waar niemand in de provincie mee loopt. 630 miljoen mobjes zijn er verkocht. Android pakt ongeveer 475 miljoen van deze markt.
5) 5 miljard mobiels zijn er in omloop, slechts een kleine miljard beschikt over een internetaansluiting. Kansen dus, zegt Mary!
Naar bed met tablet
6) in Amerika bezit 29% van de volwassenen een tablet. In het vierde kwartaal van 2009 was dit slechts 2%.
7) Van alle kinderen in Amerika (tot 12 jaar) wil 48% een I-pad. Tweede favoriete hebbedingetjes is de Nintendo Will U (39%)
8)13% van het interverkeer is afkomstig uit mobiel (meting eind 2011). Dit was een jaar daarvoor nog 4%. Opvallend: in India is het internetverkeer afkomstig uit mobiel al groter dan de bytes-stromen naar desktops.
9) De advertentie-inkomsten uit mobiele apps is vanaf 2008 elk jaar met 129% gestegen, tot wereldwijd 19 miljard in 2012. Mobiel maakt een steeds groter deel uit van deze koek, inmiddels al 20%.
Print is dood. Nu echt!
10) Adverteren op mobieltjes heeft de toekomst. De internetconsumptie via mobieltjes is al 10%, en stijgt. Maar slechts 1 % van de advertentie-inkomsten wordt er uitgeven op mobiel. Print is de zieke man van de advertentie-wereld. Nog steeds worden advertentie-uitgaven voor 25% in print-titels besteed, terwijl de tijdsbesteding voor papieren producten nog slechts 7% is. Dag, kranten, dag magazines, we gaan jullie groeten. Het is mooi geweest.
11) De markt voor smartphones en tablets groeit de komende jaren, terwijl de vraag naar pc’s nauwelijks meer stijgt. In het vierde kwartaal van 2010 werden er wereldwijd al meer smartphone en tablets verkocht dan desktopcomputers.
Wiki-wetenschap
12) De groei van Wikipedia vlakt af en blijft steken op 485 miljoen unieke bezoekers per maand. De online-encyclopedie doodde wel Encyclopedia Brittannica en Microsoft’s Encarta.
13) Begin 2008 werden er al meer smartphones verkocht dan foto-camera’s.
14) De omvang van gecreëerde en gedeelde content zal exploderen. De bak gebrouwen content werd negen keer groter in vijf jaar. De verwachting is dat de totale content-productie in omvang in 2015 vier keer groter is als nu.
Digitale gewichtloosheid
15) Meeker beschrijft in een prachtige fotoserie de aanstaande wereld van de digitale gewichtloosheid. We stoppen info in steeds lichter wordende apparaten om balast, als boeken, zware tv-schermen en auto’s om je in je vervoeren, achter ons te laten.
16) Wie investeert in zijn hoofd, zal overwinnen. Mooi detail: studenten in Amerika zijn in tien jaar tijd acht keer zoveel gaan lenen.
Symbian-sterfhuis
18) Besturingssysteem Symbian van Nokia is in vijf jaar tijd van de grootste, verschrompelt in niks. Waarschuwing: wie niet innoveert, sterft.
19) Amerika’s uitgaven-tekort begeeft zich op recordhoogte in vredestijd. Van elke verdiende 8 dollar is nog altijd 4 dollar niet gedekt. Hoeft niet erg te zijn. In de jaren twintig was het gat veel groter, en ook toen groeide de economie niet meer. Heeft Keynes toch gelijk?
2025 in coma?
20) Als we lenend blijven leven en niks nieuws meer verzinnen om de groei te stimuleren, vliegen we in 2025 uit de bocht. Dan kunnen we de dagelijkse kosten en de rentebetalingen niet meer betalen. De grafiek van Mary slaat je koud om het hart. Nog dik tien jaar. Aan de slag, mensen.
21) Griekenland. Italië en Ierland hebben procentueel meer schulden dan het flexibele Amerika. Overigens staat Japan stijf bovenaan met een schuld die 2,2 keer het bruto nationaal product bedraagt. Nederland staat halverwege het linkerrijtje met een schuld-quotum van 64 %, nog net boven financieel ramptoerismegebied Spanje, met 60%.
Conclusie: we leven nog, maar we moeten snel bezuinigen, slimmer worden en technologie inzetten om zinloze zaken weg te snijden. Wie dat niet wil, zal niet overleven. Sorry!