Hier in Nederland innoveren de uitgevers en tijdschriftenbaasjes er nog op los alsof het 1970 is (lees: de enige innovatie is nog meer beveliging van hun eBooks) maar in de V.S. trekt de digitale karavaan allang vrolijk voorwaarts. Daar wel. Nieuwste idee: eBooks van maximaal 30.000 woorden, speciaal voor de Cosmopolitan-lezende nu-vrouw.
Voor het aanbieden van deze zogenaamde Red Hot Reads (denk aan 50 Tinten Grijs deel 4 tot en met 1236 en verder) gaat Hearst, de uitgever van de Cosmopolitan, samenwerken met uitgeverij Harlequin.
Deze laatste kennen we uiteraard van literair-filosofische successen als “Branding in mijn broekje“, “Kasteelheer waar blijf je“, “Dokter wat doet u nu” en natuurlijk “50 tinten simpeler, niet leuker“.
Het samengaan van tijdschriftengrootgrutters met boekenuitgeverijen om zo wat meer grip te krijgen op de online markt is al enige tijd een trend in de V.S.
Eerder ging ook de Esquire, eveneens een uitgave van Hearst, in zee met uitgeverij Byliner. Ook die twee zullen zich op de eBookbusiness storten.
Andere bekende voorbeelden van Amerikaanse crossmediale tijdschriftacties zijn: Newsweek en Daily Beast die in zee gaan met Vook, Playboy die korte verhalen produceert voor de Kindle, The Washington Post met een onlangs aangekondigd nieuw eBook-plan en natuurlijk mega-uitgever Condé Nast en Hearst die in zee gaan met NBC News.
Voor de multimediale samenwerking van Nederlandse uitgeverijen moet u zich het volgende voorstellen: een prairie, voorbijrollende tumbleweeds en het geluid van krekels.