FRIEDRICHSHAFEN (ANP) – Een kwart van de Duitsers koopt dingen niet omdat ze die nodig hebben, maar uit een emotionele of zelfs ziekelijke aandrang. Dit hebben onderzoekers in Duitsland naar voren gebracht in hun langlopende onderzoek naar consumptie.
Steeds meer mensen kunnen het kopen niet laten of ze gaan zaken aanschaffen enkel om door consumptie negatieve gevoelens te verdringen, concludeerde professor consumptiegedrag en -politiek Lucia Reisch van de Zeppelin Universiteit in het Zuid-Duitse Friedrichshafen samen met haar collega Gerhard Raab, professor Economische Psychologie uit Ludwigshafen.
Duitse media berichtten maandag vlak voor Kerstmis over het consumentenonderzoek, waarvoor al sinds 1990 bij tijd en wijle een grote groep consumenten wordt gepolst. Het bestaan van deze aandrang of zucht is allang bekend, maar de onderzoekers stelden vast dat het aantal mensen dat ze in deze categorieën indelen, sinds 2010 opvallend snel is gestegen van 17 naar 26 procent van de 1300 'proefkonijnen'.
Een deel van die stijging wordt verklaard door internet, dat veel remmingen of hindernissen bij het kopen van goederen wegneemt.