Onlangs verscheen in NRC Handelsblad een rapport over sociale media. Wij van DeJaap delen deze mening volledig, en laten u graag kennis nemen van de inhoud. We vatten De zonnige zijde van sociale media (p. 9 of puntsgewijs) voor u samen om het optimisme van de Late Adopters-beweging weer te geven in 10 voordelen voor de ‘homo socialis medium mobilis’.
1) Sociale media maken ons slim
Nieuws, opinie, wiki, etymologische woordenboeken. De kinderen van nu groeien op met Dora, de oudere garde kan zichzelf onderwijzen door net zo vaak op linkjes te klikken tot er een interessant artikel bij zit. Kennis nemen van andermans opinie of een historisch artikel als aanvulling op het eenzijdige onderwijs op de middelbare school. En anders heb je altijd nog geinige Tumblrblogjes.
2) Sociale media maken ons sociaal
Twitter en Facebook zijn in de wereld van het daten net zo belangrijk als de betaalde sociale media die zichzelf datingsites noemen. En dat niet alleen. Tweetups en ProjectX-en zijn aan de orde van de dag. Dit bevordert tevens de verslettering.
3) Sociale media reduceren onzekerheid
De likes, de retweets, de reacties, de veren in je reet voor je nieuwe profielfoto. Kleine moeite om dit naar het echte leven te vertalen. Egotripperij is het nieuwe onzeker zijn. Photoshop voor Dummies en wat grapjes stelen is al gauw genoeg voor minstens één like per status update op Facebook.
4) Sociale media maken ons geestesziek
Net als rauw eten, de crisis, de katholieke kerk, All You Need Is Love, babyfoto’s op Facebook, All I Want For Christmas, 50 Shades of Grey, ‘dinnetje’, verkleinwoorden op zich, stille tochten, transgendere bultruggen, Zalando-reclames, Instagramseries van kerstdiners, Serious Request, Charly Luske, hipsters, onnodig Engelse expressions gebruiken, zoete witte wijn met ijs, de VARA, Zwarte Piet en de verkiezingen in oktober 2013.
5) Sociale media zijn een geheugensteuntje
Surfend van link naar link gebruik je geregeld de ‘Bookmark’-knop. Deze worden op een later tijdstip gedeeld. Dat vergroot het vertier van je volgers, leuke linkjes en zeker gifjes worden ten zeerste gewaardeerd. Zie ook punt 3.
6) Sociale media zijn manipulatief
Net als vrouwen. Sociale media zorgen dus voor meer begrip tussen man en vrouw en helpen de communicatie binnen een relatie te versterken.
7) Sociale media voeden Big Brother-situaties
Nu we massaal online ‘leven’, worden daar geregeld gevoelens en bezigheden gedeeld. De sociale controle is groot, waardoor depressie, alcoholverslaving en extreem narcisme door vrienden, volgers en connecties in een eerder stadium kunnen worden geconstateerd. Wat zeker van belang is voor stedelingen waar sociale controle klein is.
8) Sociale media zetten aan tot feest
Facebookevents, tweetups of netwerkborrels. Voeg daar alcohol en bitterballen aan toe en een feest is nabij. Kijk alleen al naar #projectxharen. Razend succes. En ze hadden niet eens bitterballen.
9) Sociale media voeden sensatiezucht
Nu we geen piraten/cowboys/heksen/ketters meer hebben om op het dorpsplein op te hangen/op de brandstapel te gooien/in het schavot te zetten, kunnen we onze sensatiezucht botvieren op het internet. Net als toen collectief iemand volledig demoniseren.
10) Sociale media bevorderen creativiteit
Omdat alles al een keer gedaan is op het internet, is het de kunst om met een origineel idee te komen. Originaliteit wordt beloond met, nou ja, zie punt 3.
Ingelise de Vries (netwerkgeneratie) kan eigenlijk ook niks, maar is een vrouw en dus manipulatief.
Foto: Maarten Brante