Matthijs van Nieuwkerk haalt met zijn talkshow De Wereld Draait Door een slordige 3 miljoen euro binnen. Hij kreeg deze week samen met een aantal andere TV-gezichten flink wat hoon over zich heen omdat hij iets meer beurde dan de premier van Nederland. Maar beste belastingbetalers, van Nieuwkerk kost geen geld, hij levert juist miljoenen op.
Een kleine rekensom om een en ander toe te lichten. De werkelijkheid ligt uiteraard genuanceerder. Maar nuance rekent nogal onhandig.
Wanneer de VARA de zaak hoog laat oplopen in de salarisonderhandelingen en van Nieuwkerk stapt over naar een commerciële omroep, is er een serieus probleem. Er bestaat niemand die de autocueracer kan vervangen. Claudia de Breij, Francisco van Jole, Menno Bentveld, allemaal geen Matthijs gebleken. Zonder Matthijs valt DWDD om. Diegene die het hier niet mee eens is, kan hieronder een voorstel doen, succes.
DWDD valt om, de VARA zit met de zendtijd en moet met een nieuw programma komen. De afgelopen weken, tijdens het kerstreces is DWDD vervangen door Bureau Sport met Frank Evenblij en Erik Dijkstra. Kennelijk het beste alternatief voor DWDD op dit moment. Zelfs dopinggebruik leverde Bureau Sport slechts een schamele 324.000 kijkers op. Dat tekent toch schril af tegen de gemiddeld 1 miljoen kijkers van de talkshow van Matthijs van Nieuwkerk. 675.000 kijkers minder dus.
Minder kijkers betekent goedkopere reclameblokken rondom het programma. We gaan ervan uit dat het STER-reclameblok voor en na het programma een aardige indicatie geeft van wat een programma oplevert.
Terug naar de vergelijking met Bureau Sport. Een reclame van 30 seconden voor of na Bureau Sport kost deze week gemiddeld € 2521,63. Het gaat hier om de gemiddelde week van maandag tot en met donderdag. Vrijdag zendt Bureau Sport niet uit. Een week later rondom DWDD levert de gemiddelde reclame € 3151,- op. Een aardig verschil tussen twee gemiddelde werkweken waarin evenveel mensen om half 8 naar de tv kunnen kijken.
Uitgaande van 8,5 minuut gemiddeld aan reclame kan STER 34 blokjes per dag verkopen. Dit betekent een reclame-opbrengst van € 2521,63 x 34 = € 85.735,42 voor Bureau Sport en € 3151 X 34 = € 107.134,- voor DWDD. Het verschil in reclame-opbrengsten met of zonder Matthijs van Nieuwkerk is dus € 85.735,42 – € 107.134 = € 21.398,58.
Op basis van een lange zomerstop en een aantal weken kerstreces gaan we uit van zo’n 170 reguliere uitzendingen van DWDD per jaar. Wanneer De Wereld Draait Door zou wegvallen en zou worden vervangen door Bureau Sport loopt de Publieke Omroep dus € 21398,58 X 170 = €3.637.758,70 mis.
Drie en een half miljoen aan reclameinkomsten extra. Daar kan een salaris van € 493.420 voor van Nieuwkerk best vanaf toch? Blijft over, een slordige 3 miljoen. Lang niet gek.