Binnenland

Afro-Surinamers in Amsterdam Zuidoost zijn boos!

11-01-2013 10:57

Paniek in Amsterdam Zuidoost! De failliete parel van de Afro-Surinaamse gemeenschap, het zomerfestival Kwakoe dreigt namelijk in boze blanke handen te vallen. Dit kan natuurlijk niet en Afro-Surinaamse organisaties schreeuwen moord en brand. Kwakoe moet zwart blijven!

Kwakoe festival
Naast seks in kelderboxen, snodders, mislukte rappers, schietpartijen and what have you more staat Amsterdam Zuidoost ook bekend om het jaarlijkse Kwakoe zomerfestival. Volgens George Olymph van de Afro-Surinaamse organisatie Kwaku family is het zomerfestival een “zwart belang” en behoort het zelfs tot het cultureel erfgoed van de Afro-Surinamers. Als ‘nazaat van Kwakoe’ doet hij dan ook een dringend beroep op het stadsbestuur van Zuidoost om Kwakoe niet in handen te laten vallen van andere culturele groepen. Want anders dompelt het stadsbestuur de nazaten van Kwakoe wéér in de verdrukking en dat moeten we niet hebben hé!

Cultureel erfgoed
Toch grappig, sommige etnische groepen doen alles om af te komen van een stereotypering, maar het lijkt of Olymph zo graag wil bevestigen dan Afro-Surinamers zoveel houden van feesten. Kwakoe, cultureel erfgoed? Hoe triest is het dan met je gesteld als je een zomerfestival onmisbaar acht voor je groepsidentiteit. Alsof de Afro-Surinaamse cultuur alleen maar bestaat uit Kwakoe, slavernij en……. Daarnaast kunnen we allemaal zien hoe Afro-Surinamers met hun cultureel erfgoed omgaan. Want de organisatie was bij de ‘eigen’ mensen toch zo perfect geregeld? Helemaal geen aanleiding voor het stadsbestuur Zuidoost om in te grijpen hoor!

Maar goed, los van dit lachwekkend argument wijst de argumentatie van Olymph en andere Afro-Surinaamse organisaties in deze casus op iets fundamenteels, namelijk de Afro-Surinaamse Godwin.

Afro-Surinaamse Godwin
U kent het wel, u bent als Nederlander (allochtoon of autochtoon) op vakantie in Suriname en raakt verstrikt in een discussie met een Surinamer. Naar mate de discussie voortduurt zal de kans groter worden dat de slavernij erbij wordt gehaald en dat de Nederlander in kwestie verweten wordt neokoloniaal bezig te zijn. Heb je kritiek op de wegen in Suriname en BAM daar komt de Afro-Surinaamse Godwin, knijp een Surinaamse dame in haar krokobil en BAM je bent bezig haar lichaam te koloniseren en zeg dat de president van Suriname een drugshandelaar is en BAM je bent neokoloniaal bezig. De Afro-Surinaamse Godwin bestond al voor Godwin, alleen wisten we dat nog niet.

Racistisch
Wat de Afro-Surinaamse Godwin zo speciaal maakt, is dat Afro-Surinamers er rechten aan ontlenen. Afro-Surinamers hebben namelijk het vermogen om racistisch te zijn, zonder racist te zijn. Zij kunnen groepen uitsluiten en claimen dat hun failliete parel Kwakoe niet in blanke handen mag vallen, zonder te discrimineren. Nee, dat is niet discrimineren, dat is opkomen voor je groepsbelang en een vuist maken tegen onderdrukking en neokolonialisme!

150 jaar slavernij
Dit jaar is het volgens vele Surinaamse organisaties precies 150 jaar dat de slavernij in de Nederlandse koloniën werd afgeschaft. Als Kwakoe dus in blanken handen valt, zijn we terug bij af en moeten we de teller weer op 0 zetten. Ja, want Kwakoe afpakken is de slavernij herintroduceren in Zuidoost. Maar wacht eens even, waren de slaven in 1863 echt vrij, of moesten ze nog 10 jaar verplicht doorwerken? Weet je wat, de komende 10 jaar is Kwakoe lekker in boze blanke handen en over 10 jaar als de Afro-Surinaamse gemeenschap er klaar voor is, mogen ze Kwakoe weer organiseren. Zo kunnen ze toch nog hun 150 jaar afschaffing slavernij vieren, alleen dan 10 jaar later!

Shashi Roopram zal waarschijnlijk verweten worden dat hij gehersenspoeld is door het neokoloniaal Nederlands onderwijssysteem.