Beste Chris,
Ik woon als Nederlandse officieel in België, maar ik woon inmiddels weer in Nederland. Mijn kinderen wonen bij mij en hebben de Nederlandse nationaliteit. Ik ben bezig hen ook officieel naar Nederland te halen. Mijn oudste kind heeft ADHD en krijgt daar medicijnen voor. De ADHD is in Nederland gediagnostiseerd. Deze kosten bleken moeilijk te verhalen bij het Belgische ziekenfonds, omdat de factuur niet volgens de Belgische regels was opgesteld. We zijn voor onderzoeken voortaan naar België gegaan vanwege het betalingsgedoe. Nu krijg ik recepten voor medicijnen via een Belgische arts. Bij de Belgische apotheek kreeg ik twee keer de medicijnen gewoon mee, maar de derde keer niet omdat het recept niet conform de Nederlandse maatstaf zou zijn.
Een Nederlandse huisarts heeft het recept bekeken. Hij vond niets afwijkends en heeft naar de Belgische apotheker gebeld, maar die wil niet wijken. De apotheker mag de medicijnen weigeren omdat hij eindverantwoordelijk is. Er is een aantekening gemaakt wat inhoudt dat ik ook bij een andere apotheker de medicijnen niet krijg omdat men dan eerst de eerste apotheker belt. Later heb ik in België weer wel medicijnen kunnen krijgen met het Belgische recept. Maar soms ook niet.
Mijn vraag is: hoe kan ik van die aantekening afkomen? De tweede apotheker wilde me de medicijnen aanvankelijk wel geven, maar toen hij van de aantekening hoorde niet meer. Moet ik hiervoor naar het tuchtcollege en de apotheker aanklagen, of moet ik een kort geding aanspannen en vragen om een boete? En: waar kan ik mijn verhaal melden? De politiek heeft wel beleid op Europees gebied om alles economisch eenvoudiger te maken, maar privé kun je toch vreemde dingen tegenkomen, alleen omdat een factuur of recept niet conform het land van uitbetalen of verstrekken is.
Geen ADHD-medicijnen
Beste Geen ADHD-medicijnen,
Uw Belgische apotheker wil u niet de medicijnen geven waar u een Belgisch recept voor heeft. Het heeft weinig zin om verdere druk op hem uit te oefenen. U heeft immers al een Nederlandse arts naar hem laten bellen met de mededeling dat er niets mis is met het recept, maar hij houdt vast aan zijn weigering. U heeft ook al geprobeerd een andere apotheker te nemen, en dit heeft niets uitgehaald. Het is duidelijk dat er bij de apotheek geen duidelijke richtlijn is, omdat u de medicijnen soms wel meekrijgt. Uw mogelijkheden om dit probleem op korte termijn op te lossen zijn daarmee uitgeput, u kunt hooguit verschillende pogingen bij verschillende apotheken wagen en hopen op succes.
U wilt uw kinderen officieel in Nederland registreren, zodat het probleem ophoudt. Daarmee heeft u de echte oplossing al in gang gezet. Andere oplossingen die u kunt proberen kosten u veel tijd en energie en de vraag is of u die niet beter kunt besteden aan het sneller doorlopen van de procedure in Nederland of aan de optie de medicijnen in Nederland af te halen en door het Belgisch ziekenfonds te laten betalen. Dat levert wel veel administratieve rompslomp op, maar misschien is het efficiënter dan een procedure tegen de Belgische apotheker.
Er bestaan Europese regels rond de interne markt, maar het is de vraag of deze zonder meer van toepassing zijn op deze medicijnen en of de weigering van de apotheker om die reden tegen de wet is. U kunt dit het beste navragen bij de Europese juridische dienst. U kunt hen online een vraag stellen en krijgt binnen een week antwoord. Deze dienst is gratis. U weet dan of er sprake is van een schending van Europese regels en of u dat kunt aanvechten. Als Europa niets voor u kan betekenen, is dit een puur Belgisch probleem. U moet zich dan in de eerste plaats verdiepen in de Belgische regelgeving. Welke procedure in België het meest verstandig is om te volgen kan alleen een Belgisch jurist voor u bepalen.
Ongeacht of u in Europa of België uw beklag moet doen: u komt in vrijwel alle gevallen in een lange procedure terecht. De vraag is of het u helpt sneller de medicijnen te krijgen. Voor uzelf kunt u het beter oplossen door uw kinderen in Nederland te registreren. Het is wel nuttig uw klacht te melden om te voorkomen dat andere burgers hetzelfde probleem ondervinden in de toekomst.
Chris Aalberts geeft wekelijks op vrijdagochtend politieke raad aan burgers. Vragen kunnen gestuurd worden naar [email protected].