Leven

Lagerfeld: verhalenverteller en voyeur

14-01-2013 13:30

In een onlangs verschenen interview met Karl Lagerfeld werd er onder andere gesproken over zijn veel besproken uitspraken in 2012, maar vooral wat een succesvolle relatie tussen ontwerper en modehuis maakt. We mogen aannemen dat de man iets goed doet aangezien hij al sinds 1983 verbonden is aan het modehuis CHANEL.

Eigen faam
“Ik denk dat het erg belangrijk is dat je achter het label staat en het niet gebruikt als een doel voor je eigen faam”, zegt de meester, om er nog aan toe te voegen dat zijn grootste irritatie mensen zijn die voor problemen zorgen en alles onnodig ingewikkeld maken omdat ze denken dat ze dan serieus genomen worden. “Dat haat ik het meest. Het is het ergste wat er is.”

Over CHANEL als bedrijf geeft hij aan in 31 jaar nog nooit een vergadering te hebben bijgewoond. “Er zullen ongetwijfeld marketingmensen rondlopen, maar ik heb ze nog nooit gezien.” Hij geeft hierbij aan dat de eigenaar van het modehuis, Alain Wertheimer, zich nooit bemoeid met het creatief proces.

100 miljoen aan adverteerders
Dit wil niet zeggen dat Lagerfeld geen binding heeft met het bedrijf. Hij gaat volledig op in zijn rol als Commercial Designer. Het feit dat zijn show Scottish Metiers d’Art Show 100 miljoen euro aan adverteerders aantrok, geeft hem het gevoel dat deze waanzinnige sets en locaties van CHANEL nog steeds zeer in trek zijn bij degenen die het online bekijken, meer nog dan de ‘fashion freaks‘ die bij de show live aanwezig zijn.

Hij onthult dat de volgende show in Dallas zal plaatsvinden. Dit ter ere van de Amerikaanse pers die ten tijde van de heropening van Coco Chanel’s boutique in de jaren vijftig een enorme steun voor haar waren, dit in tegenstelling tot de Franse pers. “Het Texaanse detail in de ontwerpen is slechts gering, maar met een klein detail kun je een heel verhaal vertellen. En ik ben een verhalen verteller.”

Voyeurisme
Couture is zeker niet dood, Chanel’s clientéle is de afgelopen 20 jaar flink gegroeid. Klachten van collega mode-ontwerpers over de hoge druk door de vele shows in het jaar, wuift hij weg. “Kom bij mij niet met dat verhaal. Als je de baan accepteert, weet je wat daarbij komt kijken. Na een bepaalde periode moet je niet ineens gaan lopen klagen en zeuren hoe zwaar het is, het is als een Olympische Sport. Je moet op dat niveau blijven presteren. En als je denkt dat het teveel is voor je, accepteer je de baan niet. Niemand verplicht je die baan aan te nemen. Ik doe het omdat ik ervan geniet.” Over de Franse politiek geeft hij aan de Franse belastingen gewoon te betalen, maar absoluut geen cent meer. Ook geeft hij aan dat de mode-industrie niet meer zonder de nieuwe technologie kan. Zijn favoriete kunstenaar is Jeff Koons, “die past helemaal bij onze tijd” (werken van Jeff Koons zijn nu te zien in het Stedelijk Museum). Wat betreft inspiratiebronnen zegt Lagerfeld dat alles een inspiratiebron is. “Alles. Ik ben een voyeur.”

Het interview eindigt met de vraag wat zijn stappen naar succes waren. “Een goed trappenhuis.”

Foto: ANP