Coca-Cola maakt zich zorgen. Afgelopen week lanceerde de frisdrankgigant een campagne, gericht op het oplossen van ‘the issue of our generation’: obesitas. In het 2 minuten durende clipje bestempelt Coca-Cola zichzelf als de aangewezen persoon om het probleem van overgewicht en ongezonde levensstijlen aan te pakken. Het bedrijf kan, zegt het zelf, dankzij haar positie als “the world’s leading softdrink company” een belangrijke rol spelen in het gevecht tegen obesitas. Dit doet het bedrijf al, vindt Coca-Cola wederom zelf: 180 van de 650 dranken die het bedrijf produceert zijn nu al calorie-arm of zelfs vrij. Daarbij wordt er van de gelegenheid gebruik gemaakt om een nieuw product aan te kondigen: in de toekomst (eind 2013) zal Coca-Cola kleinere blikjes gaan produceren, om zo rekening te houden met “portion control”.
Real Bears
De campagne van Coca-Cola komt enkele maanden na kritiek van het “Center For Science in the Public Interest” (CSPI) op het bedrijf. Het CSPI bracht publiekelijk frisdrank met obesitas en diabetes in verband. De organisatie werkte samen met Alex Bogusky, een ex-reclame-baas van Coca-Cola die zich nu inzet ‘ for the greater good’, aan “Real Bears,” een spotje waarin een ijsbeerfamilie stopt met het drinken van ‘sugar’ nadat ze er ziek – en dik – van waren geworden.
Schijnbeweging
Michael Jacobson, directeur van het CSPI, zegt dat Coca-Cola zeer typisch reageert op de kritiek op het bedrijf: door te doen alsof ze zich, net als ieder ander, zorgen maken om het probleem. Volgens Jacobson zouden ze, als ze zich echt zorgen maakten over het probleem, of wanneer ze zich daadwerkelijk verantwoordelijk zouden voelen, stoppen met het produceren van zeer calorierijk frisdrank en calorie-arm frisdrank goedkoper maken. Volgens Jacobson is het produceren van ‘feel-good’ reclames enkel een schijnbeweging, om kritiek te ontwijken en te kunnen zeggen “maar we doen er toch iets aan!”.