Eindelijk, betere muziek in de lift! De Vlaamse muziekuitgevrij LyZA lanceert een nieuw product: rechtenvrije muziek die goedkoper is dan de duurbetaalde Buma/Stemra nummers. Voor zowel de muzikant als de afnemer van de muziek zou dit alternatief uiteindelijk voordeliger moeten zijn. Initiatiefnemer Alain van Zeveren, die in België bekendheid geniet als mede-oprichter van The Radios, spreekt met The Post Online.
Wat is LyZA?
“We willen een alternatief bieden voor gebruikers van achtergrondmuziek. Je kunt denken aan hotels, winkels en kappers. Dit soort bedrijven hebben niet per se behoefte aan populaire muziek. Andere muziek die is vrijgesteld van auteursrecht (Buma/Stemra) en naburige rechten (Sena) kan daar ook volstaan. LyZA heeft een dubbele missie. Enerzijds willen we op een goedkopere manier muziek aanbieden. Anderzijds willen we betere omstandigheden voor muzikanten. De muziekindustrie is vergeten waar ze vandaag komt. Het is te veel een industrie geworden. Daarom is het ongeoorloofd voor platenmaatschappijen om risico’s te nemen. Ze maakt daarom vooral muziek die aansluit bij wat er al bestaat. Dat remt zo sterk de creativiteit van muzikanten. Wij willen daar een alternatief voor bieden. Muziek moet weer over muziek gaan en niet over geld.”
Waarom naar Nederland?
“We komen niet alleen naar Nederland, wat ons betreft wordt het een wereldwijde organisatie. De behoefte aan rechtenvrije muziek is internationaal.”
Dat is nogal een ambitie.
“We moeten natuurlijk nog veel verwezenlijken, LyZA staat in de kinderschoenen. Het duurt lang voordat mensen ervan overtuigd zijn dat rechtenvrije muziek een goed alternatief is. Maar we zijn ervan overtuigd dat hier vraag naar is.”
“Hoe is die enorme ambitie gefinancierd?
Voor een aantal initiatiefnemers zit er behoorlijk wat spaargeld in dit plan. Maar we zijn gepassioneerd en willen ons inzetten voor muziek.”
“Spaargeld? Hoe ga je dat terugverdienen?
Muziek van LyZA is rechtenvrij maar natuurlijk niet gratis. Als je het bij elkaar optelt kost LyZA muziek ongeveer 50% van wat muziek bij Buma/Stemra en Sena normaal kost.”
“Waarom kan het bij jullie voor de helft minder? Betaalt u de muzikant minder?
We bieden de muzikant een producer en een studio aan. Daarnaast houdt de muzikant de rechten voor zijn muziek volledig zelf.”
“Als LyZA een succes wordt, maken jullie commerciële muziek dan overbodig?
Een Amsterdams bruin café kan niet bestaan zonder André Hazes. Dan ben je binnen een maand failliet. Daar heb je dus commerciële muziek nodig. Het gaat ons in eerste instantie om de achtergrondmuziek. Zodra we een groot platform zijn kan ook LyZA muziek een hit worden. Je kunt LyZA op deze manier dus ook als een promokanaal zien.”
“Wat is jullie positie ten opzichte van auteursrechtenorganisaties?
We zijn geen herriemakers die gaan zitten schreeuwen tegen muziekindustrie. We leven juist op goede voet met auteursrechtenorganisaties. LyZA is het enige juridisch sluitende alternatief voor commerciële muziek. Tarifering van muziek is bijna Middeleeuws en kost heel veel tijd. Bij ons is één minuut muziek gewoon één minuut. Wij hebben geen enkele reden om verschillende muziek verschillend te belonen zoals de auteursrechtenorganisaties doen.”