Dat het Chinese films maar nauwelijks lukt in Europa door te breken wordt vaak toegeschreven aan de totaal verschillende manier van verhalen vertellen. En een gebrek aan creativiteit. Het onverwachte megasucces van de Chinese lowbudget komedie Lost in Thailand kan wel eens de eerste opening naar de Europese markt zijn die kenners al jaren verwachten. Het is de eerste Chinese film in de geschiedenis die op de binnenlandse markt de magische box office grens van 1 miljard Yuan doorbrak, in slechts drie weken tijd. En dreigt de hoogste recette aller tijden te halen. Kijkend naar de obsessie in de Chinese media voor mooie modellen en de sterk veranderende publieke moraal is het de vraag of pure groeicijfers het enige is waarmee zij de wereld gaan domineren.
Lost in Thailand gold als een sequel, maar heeft een andere regisseur, het debuut van Xu Zheng. Speelde de eerste film zich af tijdens de grote jaarlijkse volksverhuizing rond het Chinese nieuwjaar, Zheng koos voor Thailand. Hij speelde zelf mee, maar had geen beroemde sterren in zijn cast, behalve dan een gastrol van Fan Bing Bing. Zij is meer dan zomaar een icoon in de Aziatische wereld, in 2012 was ze namens L’Oreal Paris bij het filmfestival in Cannes.
De film wordt geprezen om zijn menselijke toon, iets waar het Chinese publiek niet erg aan gewend is, maar kennelijk wel op zit te wachten. Een zakenman, gewend aan het snelle urbane leven, wordt in Chang Mai geconfronteerd met een wereld van immateriële waarden. De film trok met ruim dertig miljoen bezoekers in drie weken meer dan alle Nederlandse bioscopen in heel 2012, de looptijd is verlengd.
De totale omzet van de Chinese filmindustrie in 2012 kwam uit op 16,8 miljard Yuan, omgerekend 2,02 miljard Euro. De Europese cijfers van 2011 geven een box office voor de Unie aan van 6, 4 miljard Euro. De achterstand van China lijkt dus flink. De groeicijfers jaar op jaar geven een ander beeld, voor de EU was dat 0,7 procent. China groeide van 4,8 miljard Yuan in 2008 door naar 6 miljard in 2009, 10 miljard in 2010, 13,1 miljard in 2011 naar dus 16,8 in 2012. In de top 10 van 2012 van China stonden nog twee binnenlandse films CZ12 en Painted Skin: ressurection. De Chinese film is in geld uitgedrukt Japan in 2011 voorbijgestreefd, nu wacht de sprong de EU in te halen.
Een ander recordbedrag waar deze week heftig over werd gespeculeerd is de 11,2 miljoen Yuan die de Nobelprijswinnaar Mu Yuan zou zijn geboden aan auteursrechten voor de verfilming van zijn boek. Dat werd later tegengesproken. Yang Zhimou wordt genoemd als regisseur. Ze hebben eerder samengewerkt, Yang Zhimou is wereldwijd bekend als director van zijn spectaculaire openingsceremonie van de Olympische Spelen 2008 in Beijing. Ook de strijd om de beste actrices voor de hoofdrol is losgebroken.
Komisch in het roddelcircuit wat China kenmerkt is de ophef deze week over de billboards voor de aanstaande release van de 3D versie van de Gouden Lotus. De film is gebaseerd op een klassieke erotische roman uit de Ming Dynastie, in 1974 al eens verfilmd met Jackie Chan. De hoofdrolspeelster van nu Gong Yuefui krijgt dan wel weer de eer om op deze foto’s in alle media afgedrukt te worden.
Die polemiek zou de indruk kunnen wekken dat in China niets mag, in feite is het een bevestiging dat dit soort beelden behoorlijk mainstream aan het worden is. Hij gaat lang zo ver niet als de in Hong Kong geproduceerde film Seks and Zen: Extreme Ecstasy uit 2011. De internetedities hebben standaard fotoseries van modellen op hun site. Maar vaak ook veel schokkender, dat is iets voor een volgende opinie.
Mijn Chinees is niet goed genoeg om alle facetten te doorgronden, maar een aantrekkelijk aspect van het lezen van Chinese media zijn de prachtige foto’s, bijvoorbeeld van het model Xu Dongdong. Zij tooide haar verleidelijke lichaam op dit formaat woensdag in de Chongqing Morning Post in een vacht van synthetisch bont en werd bekroond met de titel Ambassadeur van de zorg voor dieren. Daarbovenop de volgens het dagblad welverdiende naam van seksgodin. In Nederland zijn nogal eens verhitte discussies over lingeriemodellen in bushokjes, met het alternatief van Xu Dongdong dagelijks op de voorpagina van de krant zou ik goed kunnen leven.
Het succes van de kaskraker Lost in Thailand is onverwacht en recent. Karin Franssen van de Nederlandse Vereniging van Filmdistributeurs zei vrijdag dat zij de titel niet kennen en vooralsnog geen plannen hebben deze in Nederland uit te brengen. De producenten hebben een beetje geluk gehad met het uitstellen van de release van Skyfall. Die gaat op maandag in Mainland China in première, na uitstel vanaf november. Tegen dat Europese geweld met een wereldwijde recette van al meer dan 1 miljard Euro kunnen de Chinezen nog niet op. Nog niet.
Reacties? Mail naar [email protected]