De Fyra rijdt dus niet. De Nederlandse staatssecretaris Mansveld wil deze maand een plan van de NS/NMBS voor een alternatief. Ik herhaal het even. Dus de Nederlandse staatssecretaris vraagt de NS/NMBS om ergens in de komende negen dagen met een plan te komen met een alternatief. Dus niet met een alternatief. Maar met een plan. Ergens in de komende negen dagen. Terecht ook dat dit door o.a. de VVD en SP werd bevraagd.
Het past voor mij in een breder probleem dat ik heb met de discussie die over de Fyra wordt gevoerd.
Ik bekeek zondag de uitzending van de Zevende Dag op de Belgische tv, waar NMBS-topman Descheemaecker sterk van leer trekt tegen Fyra-bouwer AnsaldoBreda. Strekking van het verhaal (ik parafraseer even) was dat dit toch onacceptabel was voor de reiziger, dat de AnsaldoBreda bouwers een stel incapabele losers waren die al het geld moeten terugbetalen en dat nu een deel van het probleem ook bij de NS ligt omdat zij de oude internationale treinen hebben hergebruikt en de oude open plekken in de dienstregeling hebben ingevuld, waardoor een alternatief voor de Fyra nog niet zo makkelijk is. De treinen zijn hartstikke duur. Het was de eerste keer dat AnsaldoBreda überhaupt dergelijke treinen bouwde. En het hele proces was ook al niet goed verlopen. We konden nu wellicht met een schone lei beginnen. Aldus Descheemaecker.
Ik zag vrijdag hoe de Nederlandse Spoorwegen met even harde bewoordingen AnsaldoBreda aansprakelijk stelde in een persbericht (mirror) en vond dat de excuses van AnsaldoBreda niet ver genoeg gingen.
Maar het probleem is niet dat de Fyra niet rijdt. Het probleem is niet dat de Thalys niet rijdt. Als je mijn posts van de afgelopen weken leest, komt dat ook heel erg duidelijk naar voren.
Want dat treinen niet rijden, daar zijn consumenten wel gewoon aan gewend. De Fyra was een absoluut dieptepunt, maar in december 2011 had ik ook meer dan 400 minuten vertraging in een maand.
Dat de treinen niet rijden is zeker vervelend, maar al het andere is pas echt een probleem. Zeker zolang men daar de ogen voor sluit.