Katholieke kerk geeft lesje klantbeheer

23-01-2013 18:15

Uitschrijven bij de Rooms Katholieke kerk is niet eenvoudig: Eerst melden bij de parochie waar je gedoopt bent, daarna tot wel vijf opzeggingsbrieven sturen naar verschillende raden en bisdommen… Kortom een hele klus. Zeker als je uit Tilburg komt, dan heb je ook nog kans dat de pastoor jouw foto ophangt in het kerkportaal en voor je bidt. Afvalligen vinden het een grote schande.

Jaarlijks schrijven zo’n 15.000 katholieken zich uit. Nieuws over seksueel misbruik binnen de katholieke kerk en de homofobie van de Paus leidt steevast tot een fors aantal afvalligen. Als het aan de bischoppenfederatie ligt, wordt dat vanaf februari 2013 een stuk eenvoudiger. Niet slim voor wie echt om zijn klanten geeft.

Groupon

De klant een beetje geselen als hij van je af wil, dat hoort er toch bij? Bedrijven maken het toch bewust lastig om onder een verbintenis uit te komen? U bent er klant en dat willen ze graag zo houden. ‘Weet u zeker dat u van ons af wil?’, ‘Uitschrijving ongedaan maken’. Waarom mag de kerk u niet verleiden om te blijven?

Het kostte me onlangs vier keer uitschrijven -inclusief opgaaf van reden en het invullen van allerlei tekstvelden- om van de e-mails van aanbiedingensite Groupon af te komen. Zonder het te weten bleek ik lid te zijn van de dagelijkse aanbiedingen voor verschillende productgroepen. De aanbiedingenwebsite bestaat uit losse bastions voor deals voor restaurants, shoppen, reizen en diensten.

Vandaar de vier mails… een magere score afgezet tegen de moeite die je moet doen om uit te schrijven bij de katholieke kerk. Bovendien hield niemand een smeekbede of ik alstublieft lid wilde blijven van de gemeenschap van koopjesjagers!

Vliegtickets

Wat dat betreft kunnen bedrijven heel wat leren van de toewijding die de kerk besteedt aan zijn klanten. Daar kom je tenminste niet zomaar van af.

Hoe ging dat ook alweer? De Tilburgse pastoor Harm Schilder wilde de namen en foto’s van uittreders afdrukken en ophangen  in het kerkportaal. De pastoor, leverancier van Het Woord en dienstverlener Gods, wilde zijn klanten niet zomaar laten gaan en hoopte zo kerkgangers op te roepen om nog eens in te praten op de afvalligen. Hij riep zelfs op om voor hen te bidden. Nobel toch? Welke leverancier van telefoonabonnementen, elektronica of vliegvakanties bidt er nou voor klanten die hem in de steek willen laten?

Noodklok luiden

Pastoor Schilder gaat ver in zijn overgave voor behoud van de achterban. Hij haalde eerder de woede van buurtbewoners op de hals door op zondagen om zeven uur ’s ochtends de klokken te luiden. Al die zonderlinge mensen die op sabbat tot diep in de middag in bed liggen moesten gewekt worden voor bezinning? De kerken lopen leeg! Tijd voor actie! Ook deze aanpak kwam de pastoor op een storm aan kritiek te staan.

Printercontract

Het printen van foto’s van afvalligen heeft overigens alles te maken heeft met een vasthoudende leverancier? De Tilburgse pastoor kwam op het idee doordat hij niet onder het leasecontract van de kopieermachine uit kon komen. Dan maar iets nuttigs doen met dat verdomde apparaat, biechtte hij op bij Pauw en Witteman.

Klantbinding

Hulde voor deze plichtsgetrouwe pastoor. Iemand die gelooft in zijn geleverde diensten, die de mensen wijst op hun zonden en die klanten behoedt voor een verkeerde keuze. Mooi zakelijk instinct van een simpel man die door zijn toeleveranciers; God, de printerboer etc. aan zijn verplichtingen wordt gehouden. Knap. Zojuist de zoveelste naam in het doopboek doorgekrast en direct over tot actie. Doorgaan waar commerciële instellingen hun klanten al lang laten lopen. Pastoor Schilder lijkt gezegend met een buitenmenselijk gevoel voor klantenbinding.

Pim van der Beek schrijft over ondernemen en ICT, is niet gelovig en bewondert standvastige mensen.