Na een verlies vorig jaar van maar liefst 1,3 miljard euro kon elektronicaconcern Philips dit jaar 231 miljoen winst noteren. De cijfers werden in negatieve zin beïnvloed door de Europese kartelboete die Philips in december kreeg. Consumentenelektronicaproducten lopen steeds verder terug, de toekomst voor Philips ligt bij de gezondheidszorg.
Philips heeft een hoger beroep lopen tegen de kartelboete van in totaal 509 miljoen euro. Het bedrijf zou in de tijd dat de televisies nog zwaar en log waren, u weet wel met een beeldbuis, prijsafspraken gemaakt hebben met LG Electronics. Desalniettemin schrijft het bedrijf dit jaar dus zwarte jaar cijfers. Topman Frans van Houten zei daarom vanochtend ‘door de cijfers heen te kijken.’ Wanneer het bedrijf de boete kwijtgescholden krijgt, zou de winst over 2012 oplopen naar 740 miljoen.
Samen met de jaarcijfers maakte Philips bekend zijn audio-videotak voor 150 miljoen te verkopen aan het Japanse Funai. Zoals eerder al opgemerkt bij de jaarcijfers van ASML is de tablethype van grote invloed op de multimediabusiness. Als je een film kunt kijken en muziek kunt luisteren via een tablet, waarom koop je dan nog een dvd-speler of mp3-speler? Philips lijkt deze concurrentiestrijd niet aan te durven en verkoopt daarom zijn multimediatak aan de Japanners.
De tak blijft voorlopig, door een zogenaamde merknaamlicentie, wel Philips heten. Daarmee nemen de Japanners de goede naam van het Nederlandse bedrijf over wat een positief effect kan hebben op de verkoop van de multimediaproducten. Eerder dit jaar al stootte Philips zijn tv-tak af naar het Taiwanese TPV Technology.
Het verlies van 2011 was voor een groot deel te wijten aan een afschrijving op te hoog ingeschatte goodwill in 2011. Het verschil tussen opbrengst en kosten, het bedrijfsresultaat van Philips steeg van 1,6 miljard in 2011 naar 2,37 miljard in 2012. Is de crisis dan voorbij? De omzet steeg van 22,6 miljard 24,8 miljard. Verlies werd omgebogen naar winst. Topman Frans van Houten zei vanmorgen tegen het Radio 1 Journaal: ‘In Europa zien we nog steeds een negatieve verkoopontwikkeling, ook in de Verenigde Staten is onrust rondom de overheidsfinanciën dankzij de fiscal cliff.’
Naar de cijfers kijkend blijft de verkoop in zowel West-Europa als de Verenigde Staten in het vierde kwartaal redelijk gelijk ten opzichte van het vierde kwartaal in 2011. Over het hele jaar bezien nam de verkoop met een kleine 700 miljoen euro toe. Waar we in Nederland de mond vol hebben van de crisis die we nu pas echt gaan merken, lijkt een producent van elektronische spullen daar dus geen last van te hebben. Een ander groot deel van de winst komt uit groeilanden als China en Brazilië.
De belangrijkste verklaring voor de stabiliteit bij Philips is de medische tak van het bedrijf. Een omzetstijging van zo’n 1,1 miljard in de medische tak is de belangrijkste ondersteuning van de cijfers van Philips. Medische productie heeft weinig te lijden onder economische crisis. Mensen blijven ziek worden, crisis of niet. In september van dit jaar sloot Philips al een overeenkomst met ziekenhuizen in het Midden-Oosten om de markt voor de medische tak van het bedrijf verder uit te breiden.
Op basis van de cijfers van ook dit jaar een verstandig besluit. De elektronicamarkt is voor Philips aan het uitsterven. De toekomst ligt bij de zieken.