Binnenland

Ministerie stopte kritisch rapport over ProRail in de doofpot

30-01-2013 09:14

Het begint nu écht een beetje eng te worden inzake de totaalfaal die ProRail heet. De Volkskrant scoopt vandaag dat het ministerie van Infrastructuur en Milieu een uiterst kritisch rapport over ProRail maarliefst zeven (7) maanden in de doofpot heeft gehouden. In dat rapport staat dat ProRail het spooronderhoud zó goedkoop aanbesteedt, dat vertragingen en zelfs ongevallen niet kunnen uitblijven. Het rapport kreeg de Volkskrant in handen via een WOB. De vraag is dus of het rapport überhaupt ooit boven water was gekomen als niemand er naar had gevraagd.

Het ministerie hield het rapport geheim omdat ProRail “beterschap” had beloofd. Die “beterschap” kwam er echter nooit, heel gek.

‘Krachtige tegenzet’

Terwijl ProRail de tijd goed had kunnen besteden aan het maken van betere afspraken, was het liever bezig met intimideren van de pers. Nadat de Volkskrant op 23 november vorig jaar een kritisch artikel had gepubliceerd over de goedkoop-duurkoop filosofie van ProRail, kreeg de krant van ProRail te horen dat men inmiddels bezig was met het “voorbereiden van een krachtige tegenzet”.

Die tegenzet zou bestaan uit een door diverse aannemers ondertekende verklaring dat er helemaal niets aan de hand was en dat ze zich niet herkenden in de Volkskrant-publicatie. Helaas voor ProRail waren de aannemers wél gewoon eerlijk en had de intimiderende tegenzet net zo veel succes als de Fyra tot nu toe.

Onlangs nog heeft de Tweede Kamer kritische vragen gesteld aan de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu. Ondanks het feit dat deze staatssecretaris toen al in bezit was van dit kritische rapport, werd de Kamer glashard voorgelogen dat alles op rolletjes liep binnen ProRail.