“Even uw aandacht voor een pas binnengelopen bericht: op de A12 zou mediafiguur Goedele Liekens omgekomen zijn in een verkeersongeval.” Zo opent een nieuwe Belgische radiocommercial voor de verkeersveiligheid. De 50-jarige presentatrice en seksuologe heeft toestemming gegeven voor het spotje en hoopt dat haar landgenoten door het spotje beter opletten in het verkeer.
In het spotje worden de luisteraars enkele seconden later door Goedele zelf gerustgesteld: “Ik ben nog springlevend, maar waarom schrik je pas van een verkeersdode als je hem kent? Nochtans sterven er elke dag twee mensen in ons verkeer. Leg de schuld niet te snel bij een ander en rij zelf veilig, want met een kleine inspanning komen we een grote stap verder.”
In de campagne van het Belgische Instituut voor Verkeersveiligheid worden vier bekende Belgen doodverklaard om aandacht te vragen voor veilig rijgedrag. Een woordvoerder van het instituut laat weten te hopen dat de mensen even hun oren spitsen als ze zo’n bekende naam horen. In België stierven vorig jaar 858 mensen in het verkeer. De woordvoerder vreest dat als alleen dat cijfer wordt genoemd, de mensen er geen aandacht voor hebben. Vandaar deze onorthodoxe aanpak.
Aan Nieuwsblad.be vertelt Goedele dat ze zelf ook niet altijd een heilig boontje in het verkeer is. ‘Ik doe domme dingen in het verkeer. Om mezelf met de neus op de feiten te drukken, heb ik een tijdje rondgereden met het doodsprentje van een verongelukt kindje van vrienden naast mijn kilometerteller. Zo bewaarde ik steeds mijn kalmte. Bovendien deed het me eraan herinneren dat ik niet te snel moet rijden. Blijkbaar hebben we die confrontatie af en toe nodig.
Het spotje is hier te beluisteren.