‘Nrc.next vernieuwt’, lees ik op de website van Adformatie. ‘Ja ja’, denk ik, wetende wat er allemaal aan deze ‘vernieuwing’ voorafgegaan is. De aanstaande verandering is enkel in chronologisch opzicht een vernieuwing. In alle andere opzichten is het een terugtrekkende beweging naar de moederschoot van de NRC.
Nrc.next was onder de in september weggestuurde hoofdredacteur Rob Wijnberg een krant die de actualiteit anders bracht. Het was de enige krant die de veranderde rol van de papieren krant in een wereld vol digitale nieuwsvoorziening begreep. Maar toen het voor grote broer NRC logistiek en contractueel onmogelijk bleek om naast de middagkrant ook een ochtendeditie uit te brengen besloot Peter Vandermeersch dat Nrc.next dan maar de ochtendeditie moest worden.
De gevolgen van dat besluit tekenden zich al snel af: Wijnberg werd aan de kant gezet (het absurde aanbod om vanaf die zijlijn een column te schrijven over zijn visie op de journalistiek wees hij af), de website van Nrc.next loste in het niets op, en nu wordt dus ook het puntige karakter van de papieren Nrc.next aangepast aan de zachtronde smaak van de NRC.
Teken aan de wand: de opvolger van Wijnberg is geen hoofdredacteur. Hans Nijenhuis heeft de functie van ‘redactiechef Nrc.next’. Hij is dus niet gelijkwaardig, maar ondergeschikt aan hoofdredacteur Peter Vandermeersch. Daarmee is Nrc.next een dependance geworden.
Ik voorspel dat NRC Handelsblad over niet al te lange tijd (dat wil zeggen; zodra het contract met de drukker het toelaat) alsnog van de middag naar de ochtend verschuift. De papieren Nrc.next staat uiteindelijk eenzelfde lot te wachten staat als haar digitale evenknie.
Met de nu gepresenteerde ‘vernieuwingen’ is de aanloop daartoe alvast ingezet: De nieuwe Next krijgt vanaf dinsdag de categorieën ‘weten’, ‘denken’, en ‘doen’. De naamgeving van de katernen is een nauwelijks verhulde poging om de huidige Next-lezers mee te lokken in het traditionele krantensjabloon van de ‘oude’ NRC. Het betekent het definitieve einde van de verrassende voorpagina’s, en van de zekerheid dat daarachter een hoge concentratie van diezelfde eigenzinnigheid te vinden is.
Daarmee heeft Vandermeersch het binnen het tijdsbestek van een jaar gepresteerd om de scherpe smaak van Nrc.next aan te lengen tot een homeopatische oplossing. Hij noemt dat vernieuwing, ik noem dat karaktermoord. De abonnementhouders van Nrc.next zijn voor een voldongen feit gesteld: de krant waaraan zij zich destijds verbonden hebben is een andere krant geworden.
Vandermeersch zou de mogelijkheid moeten bieden om het abonnement op Nrc.next per direct stop te zetten.